Tingenes tilstand af Lisbeth Brun

Oprettet: 21.11.2005 - 13:05

Bog: "Tingenes tilstand" af Lisbeth Brun

Kristina er flyttet fra sin norske ægtemand Sverre, og sidder nu alene i et lille hus ved elven og leder efter sig selv som menneske og ikke som rollehavende i familiekrøniken

Lisbeth Brun
2005

Den 35-årige Kristina ser tilbage på sit forliste ægteskab og på sin opvækst. En velfortalt og charmerende kvindelig udviklingsroman med mange små sidehandlinger.

Kristina er dansk og har netop forladt sin norske mand, Sverre. De har i otte år boet i et prægtigt selvbygget træhus ved elven i den norske ødemark, men ægteskabet er ikke lykkeligt, og der er heller ikke kommet  børn.

Kristina flytter ned i et lille hus i den nærliggende landsby, hvor hun ernærer sig som skrædder. Her har hun rig lejlighed til at se tilbage på sit liv og fundere over, hvorfor tingene er gået, som de er.

Kristina er vokset op som den yngste af tre på en højskole, hvor faderen var den rationelle forstander og moderen en frisindet og kronisk utro kunstnertype. Kristina er enspænder, og hun får lov til at gå sine egne veje, og lige inden hun flytter hjemmefra, har hun et forhold til en forskræmt flygtning på højskolen.

Så flytter Kristina til København, hvor hun starter som jordemoderelev. Det er ikke lige hende, og i stedet bliver hun bartender og senere skrædder. Hun lever et udsvævende liv og gør sig mange erfaringer, men så møder hun kærligheden i skikkelse af den solide norske tømrer, Sverre.

De flytter til Norge, men forholdet fungerer ikke. Kristina er skiftevis usikker, vred og ked af det, og hun konsulterer både alternative behandlere og en terapeut. Alt sammen uden resultat, og til sidst giver hun op, flytter ned i det lille hus i landsbyen, og ved bogens slutning er hun ved at flytte tilbage til Danmark.

Kristina fortæller sin historie i klip mellem nutid, barndom og ungdom. De mange små historier udgør tilsammen en moderne kvindelig kriseroman eller en udviklingshistorie, og tonen er på en gang let og selvironisk.

Lisbeth Brun (født 1963) debuterede tidligere på året med romanen "Nord for fjorden", og hun er en god fortæller med meget på hjerte. "Tingenes tilstand" er charmerende og stofmættet, og selv om den måske stritter lidt i flere forskellige retninger, er det en lovende roman. Som næsten jævnaldrende med forfatteren har jeg læst den som en slags generationsroman. Jeg glæder mig til at læse mere fra Lisbeth Bruns hånd.

Gyldendal, 2005. 227 sider. Kr. 249,-