Tine af Herman Bang

Oprettet: 23.01.2013 - 12:57

Bog: "Tine" af Herman Bang

Krigen i Sønderjylland i 1864 danner baggrund for skildringen af en ung piges kærlighedstragedie

Herman Bang
1986
Det danske Sprog- og Litt. selskab

Krig, nød og ulykkelig kærlighed i en fin kombination finder man i Herman Bangs Tine. Den foregår på Als, hvor krigen satte grimme spor.

Tine er omkring 20 år, da bogen tager sin begyndelse. Hun lever et trygt og beskyttet liv, bor hos sine forældre og hjælper til i huset hos skovriderens. Krigen er i gang men endnu ikke nået til Als, den lille ø, hvor historien foregår. Men efterhånden kommer den nærmere, og da den til sidst er en realitet, går verden af lave. Intet er som det plejer at være og Tine forelsker sig i skovrider Berg, da hans kone er rejst væk med sønnen.

Krigen bliver snart en del af hverdagen, Tine er opslugt af mange opgaver - der er soldater, der skal have mad på bordet og syge, der skal passes. Samtidig bliver hun mere og mere trist, da hun forstår, at hun aldrig vil blive Bergs kone. Denne nye udgave af ’Tine’ har forord af historiker, journalist og forfatter Tom Buk-Swienty. Forordet underbygger historien rigtig godt og giver også lidt mere baggrundsviden om krigen.

Romanen foregår i 1864, ude på landet, hvor krigen for alvor kan mærkes. Folk flygter, huse anvendes til internering og nødlazaretter, og midt i dette krigskaos, hvor bomberne suser, har selv kærligheden trods alt en plads.

Romanen er skrevet i datidens sprog, dog uden gammeldags skrivemåde med dobbelta-er , navneord med stort osv. Det synes jeg faktisk er en skam, det var jo sådan, man skrev, da den originale udgave udkom i 1889.

Herman Bangs sprog er en del af nydelsen ved at genlæse ’Tine’. Han var eminent til at formulere sig, brugte billedsprog og legede i det hele taget meget med sproget. Man fornemmer virkelig krigens gru eller de unge soldaters angst for at ”komme i ilden”. Miljøet er meget detaljeret beskrevet, hvorimod personbeskrivelserne er knap så detaljerede. Alligevel synes jeg, at bogen er værd at læse, den giver et godt billede af tiden og af Herman Bang som en af tidens store forfattere.