Timbuktu af Paul Auster

Oprettet: 02.01.2007 - 13:06

Bog: "Timbuktu" af Paul Auster

Vittigt og sørgeligt eventyr om en usædvanlig, uforglemmelig og menneskeklog hund og dens forhold til sin herre, en forhutlet mand, der lever en trøstesløs tilværelse på gaden, men drømmer om at bl

Paul Auster
Anita Bay Bundegaard og Christian Bundegaard
1999
Per Kofod

En hund fortæller sit menneskes historie, så man kan høre englene synge …

Eller rettere: høre julemanden synge. Vores fortæller er hunden Mr. Bones, der ejes af en vagabond. Han kalder sig Mr. og har engang set i et syn, at han skulle være julemanden på den hærgede jord.  Mr. Christmas vandrer rundt i USA og gør godt, hvor han kan – når han altså ikke er helt druknet i sprut. Da han endelig går bort – eller rejser til Timbuktu - strejfer den sympatiske Mr. Bones rundt og bliver til sidst adopteret af en familie med to børn - og får et noget anderledes liv.

Historien fortælles i et fattigt og gråt USA og holdes oppe af sit særdeles farverige persongalleri. Mr. Bones er en medrivende og stærk fortæller, omend hans verden ser noget anderledes ud end en verden set med menneskeøjne – det er bestemt kun til bogens fordel.

Man lader sig rive med af beretningen om den meget særlige Mr. Christmas, baggrundshistorien om hans familie, der var forfulgt i Hitlers Tyskland og hans liv, der i nogen grad bestemmes af hans forkærlighed for at skrive. Han tror, han skal være forfatter, men rives i stykker af sine indre dæmoner - (og en hel del stoffer) - og ender på landevejen. Han er ikke et ulykkeligt menneske, bortset fra når andre dømmer ham, tæver ham, eller råber efter ham. Han lever sit liv som han finder bedst.

Hans bedste ven og trofaste følgesvend er Mr. Bones, der lever et pragtfuldt liv i det fri med sit menneske, selvom han ikke altid har den mad og medicin, han behøver. Det er måske romanens største fortjeneste: man har aldrig ondt af hverken Mr. Christmas eller Mr. Bones. De er hvad de er, på deres egne præmisser, og vi lever med dem i medgang og modgang.

”Timbuktu” kan ses som Paul Austers kommentar til konflikten mellem at lade enhver passe sit og dermed lade nogen noget så eftertrykkeligt i stikken, og så at lade originaler være netop skabt af dét.

Det er skønt, at han aldrig dømmer sin hovedperson, og at han aldrig tager endelig stilling i konflikten.

Romanen er absolut værd at læse, såvel for sine litterære kvaliteter som for sit tema. Jeg kedede mig ikke et sekund i selskab med den vidunderlige, tænksomme og trofaste Mr. Bones.

Oversat fra amerikansk af  Anita Bay Bundegaard og Christian Bundegaard efter 'Timbuktu'.