Tilfældet Vincent Franke af Christoffer Carlsson

Oprettet: 11.04.2011 - 10:20

Bog: "Tilfældet Vincent Franke" af Christoffer Carlsson

I Stockholms underverden får den mildest talt sølle misbruger Vincent Franke til opgave at sørge for, at pigen Maria ikke forlader hans lejlighed - Men hun forsvinder!

Christoffer Carlsson
Rikke Toft Kleemann
Cicero

Psykologisk velfunderet og intens thriller fra den stockholmske underverden – en knugende skildring af en ulykkelig skæbne, men tillige også en smuk kærlighedshistorie.

Vincent Franke sidder fast i den kriminelle verden og i morfinens blændende hallucinationer. Præget af en ulykkelig ungdom med en kræftsyg mor og en voldelig og drikfældig far og med en uheldig udgang på hans første og største kærlighed er han blevet til en uhelbredelig narkoman og pusher.  Han lever kun for sin næste rus, som han finansierer ved at sælge stoffer til andre ulykkelige skæbner.

Underverdenens ubestridte konge, Pastor, betror Vincent at passe på pigen Maria i nogle dage. Hun er øjensynligt kommet til Sverige for at blive brugt som luder i et af Pastors bordeller og må under ingen omstændigheder slippe væk, så Vincent har intet andet valg end at parere ordre.

Og så sker det umulige, og det som ikke måtte ske: Vincent forelsker sig i pigen, og han begynder igen at tro på et andet og bedre liv.

Da hun en dag som planlagt af Pastor igen er ude af Vincents liv, kan han ikke glemme hende, og da han tilfældigt møder hende på gaden, lykkes det ham at opspore, hvor hun holder til.
Vincent har held til at få hende fri, og de to indleder nu en desperat flugt ned gennem Sverige både jaget af Pastors bøller, men også af politiet.

Christoffer Carlsson er 23 år og debuterede med denne roman, som af en enig svensk anmelderpresse blev sammenlignet med Jens Lapidus og hans skildringer fra det samme kriminelle stockholmske miljø.

Denne sammenligning er måske lige at tage munden lidt for fuld, men den unge forfatter formår trods alt på under 300 sider at skabe et intenst og medrivende drama, og han lykkes fint med brugen af thrillergenrens elementære grundregler for opbygning af spænding.

Historien er opbygget i ultrakorte kapitler og med en stram og ordknap sprogtone, som egentlig fint underbygger hovedpersonen Vincents hektiske og desperate liv.

Især skildringen af Vincent står knivskarp, og forfatteren skildrer eminent forskellen og årsagerne til et mislykket liv, og det liv som kunne være blevet.

Christoffer Carlsson er helt bestemt en lovende forfatter, som det er værd at holde øje med.