Tilde i Tuse af Anne Marie Ejrnæs

Oprettet: 11.12.2006 - 13:06

Bog: "Tilde i Tuse" af Anne Marie Ejrnæs

Tilde er en stærk kvinde, der hele livet søger en mening med tilværelsen: da hun som 21-årig i 1912 bliver lærerinde, i sit ægteskab og i sin rolle som mor til Gustav.

Anne Marie Ejrnæs
2006

Ejrnæs har fundet sin form i dette kvindeportræt af den sympatiske Tilde. Endnu en væsentlig roman om en af vore danske "formødre".

Tilde er opvokset i Jelling i en stor børneflok hvor forældrene levede et slidsomt liv som pedel-par ved seminariet. Nærheden til skolemiljøet kom allerede som barn til at præge Tildes opvækst og da romanen starter, er hun uddannet forskolelærerinde og har en kæreste, Kristian. Inden da har hun fået klaverundervisning sammen med præstedatteren og de musikalske evner udnytter hun hele livet. Tilde er livsglad og duelig i alt hvad hun foretager sig. Der er en umiddelbarhed over hende som man falder pladask for eller som Regitze, præstedatteren så lakonisk udbryder: "Du passer i størrelsen til dine egne mål".

Forlovelsestiden er lang men Tilde og Kristian er udholdende og efter brylluppet får han arbejde som lærer i Tuse hvorefter Tilde kan passe det hjemlige og senere kommer der 2 børn til.
Organist-job klarer hun ved siden af.

Sammenholdet mellem de to er stærkt og varer ved hele livet. Der er en fortrolighed mellem dem som er vokset med årene men som også har bevirket at Tilde oftest har måttet lade Kristian få det endelige ord. Deres syn på undervisning og børneopdragelse er ustandseligt til diskussion. Hårdt er det for dem begge da de må anvende korporlig afstraffelse af deres egen søn for at få ham til at makke ret. Sammenholdet og forskelligheden i deres ægteskab er skildret ægte og intenst.

Ved gymnastikundervisning af unge piger får Tilde igen brug for sine pædagogiske evner og hendes ophold på Snoghøj er frigørende for hende. Både Kristian og Tilde er engagerede mennesker der forholder sig til samfundets udvikling og man fornemmer hvorledes f.eks. tabet af Sønderjylland var et reelt tab.

Sproget er dejligt, let og flydende da synsvinklen er Tildes. Man bliver glad for Tilde og hendes optimistiske livssyn som hun bevarer trods gigtsmerter som forhindrer hende i at spille.

Som Vibeke Grønfeldt lod Agate i de to forbundne romaner stråle af vildt kvindeliv således har Ejrnæs skrevet en vedkommende og varm skildring af endnu en "århundredets datter".

Begge bidrager på fin vis til at øge vores viden om kvindeliv og danmarkshistorie.

Gyldendal, 2006. - 203 sider.