Tilbage til Cold Mountain af Charles Frazier

Oprettet: 14.09.1999 - 08:00

Bog: "Tilbage til Cold Mountain" af Charles Frazier

"Cold Mountain" - I slutningen af Den amerikanske Borgerkrig deserterer Inman for at komme hjem til sin Ada, der med store vanskeligheder driver fædrene-gården - Deres længe adskilte liv foren

Charles Frazier
1998
Viva

Året er 1864, og Syden er på vej til at bukke under i den amerikanske borgerkrig. Inman, en såret soldat, beslutter sig til at desertere fra krigen i stedet for at melde sig til sydstatshæren igen. Inman beslutter sig for at vandre hjem til Cold Mountain i North Carolina, for at erklære Ada, den kvinde han elsker, sin kærlighed.

Romanen skiftevis beskriver Inmans rejse og de menneskeskæbner, han møder på sin vej, og Adas kamp for at overleve på den forsømte gård, hun har overtaget efter sin afdøde far. Romanen er baseret på lokalhistorie og familiekrøniker overleveret fra forfatterens tipoldefar.
Jeg synes det er rigtig dejlig kærlighedsroman - en rigtig sydstatsroman, hvor helten er stærk og retfærdig, og heltinden smuk, flittig og nøjsom.

Charles Frazier har fået den meget store 'National Book Award '-pris for denne debut. Bogen er filmatiseret af Anthony Minghella.