Til fyret af Virginia Woolf

Oprettet: 29.06.2009 - 12:53

Bog: "Til fyret" af Virginia Woolf

Selvbiografisk roman, som gennem personernes tanker skildrer en families sommerliv på øen Skye i Hebriderne i tiåret omkring 1. verdenskrig.

Originaludgave: 1927

Virginia Woolf
Merete Ries
Rosinante

Vær ikke bange for Virginia Woolf. Hendes evigtgyldige delvis biografiske roman 'Til fyret', er udkommet i Rosinantes klassikerserie med kyndigt forord af Merete Pryds Helle.

'Til fyret' hører til blandt de udødelige romaner fra det 20. århundrede og er grænseoverskridende på niveau med Joyce og Proust.

Romanen foregår indenfor en 10-årig periode før og efter 1.verdenskrig og er opbygget i tre dele. 1. del, som er længst, udspiller sig i løbet af nogle få timer hos familien Ramsay i deres sommerbolig på øen Skye; 2. del er kort med titlen "Tiden går", hvor netop tiden, de ti år, er hovedperson; i 3. del er tiden gået, 1. verdenskrig er afsluttet, og vi er tilbage igen nogle få timer samme sted.

På det ydre plan er handlingen afhængig af det fyr, man kan se fra sommerhuset og trangen til at sejle derud. Forventningen skuffes, og sejladsen fuldføres først 10 år senere.

Det er på det indre plan, at romanen udfolder sig i personernes tanker og sanser. Som læser observerer vi personerne og deres miljø gennem tankelæsning, noget som vi jo normalt ikke er i stand til og derfor forbliver skjult for os.

Hos Woolf er tiden og tankerne hele tiden på spil, som det der forgår smertefuldt og med et ønske om at gribe i luften, som øjeblikket, der består - der hvor vi lever fuldt ud.

Mrs. Ramsey er den smukke og samlende kvinde, der altid lader andres behov gå forud for sine egne, idealet på den victorianske kvindetype. Maleren Lily Briscoe, hendes modbillede og forfatterens alter ego, søger frigørelsen og realiseringen af sine kunstnerambitioner uden mand og børn. Det er via Lily Briscoe, at romanen forløses til sidst gennem øjeblikke af lykkelig erkendelse.
Hvad erkendelsen består i vil jeg overlade til læseren selv.

Virginia Woolf anså selv romanen, som hendes bedste. Bogen udkom i 1927 på hendes og mandens forlag og solgte så godt i både England og U.S.A, at der blev råd til en bil.

'Til fyret' udkom første gang på dansk i 1982 i hundredåret for Virginia Woolfs fødsel, og jeg kan kun anbefale den, idet den stadig lyser op, godt hjulpet på vej af Merete Pryds Helles indsigtsfulde forord.