Theas færd af Anne Marie Ejrnæs

Oprettet: 25.11.1999 - 09:00

Bog: "Theas færd" af Anne Marie Ejrnæs

Thea vil være selvstændig og uafhængig af andre. Under tidens voldsomme forandringer bliver hun til stor støtte for husmødrene på gårdene og andre unge kvinder, men betaler også for det

Anne Marie Ejrnæs
1999
Rosinante

Nuanceret kvindeportræt og kvindehistorisk beretning om et ukueligt kvindeliv i første halvdel af århundredet.

Thea vokser op på en proprietærgård i Jelling i begyndelsen af århundredet. Tre uger før Thea bliver født, omkommer hendes storesøster ved en tragisk drukneulykke i den nærliggende dam. Derfor kan Theas mor ikke knytte sig følelsesmæssigt til Thea, og konsekvensen er, at Thea tidligt knytter sig til sin far. Theas far lærer hende, at det er vigtigt at lære hele livet. Hun undgår ægteskab og skaber sig en selvstændig karriere som husholdningsassistent.

Theas færd er en kvindehistorisk beretning om et ukueligt kvindeliv i første halvdel af århundredet. Det er en beskrivelse af bruddet med bondesamfundets traditioner, kvindens vilkår og gradvise frigørelse op gennem århundredet. Anne Marie Ejrnæs har skrevet et nuanceret kvindeportræt, en uafhængig fortsættelse af "Sneglehuset", som udkom i 1991.

Rosinante, 1999 - 244 sider

Andreas Kommode - 25. november 1999