The Walking Dead af Robert Kirkman

Oprettet: 13.06.2010 - 15:09

Bog: "The walking dead" af Robert Kirkman

Tegneserie, hvor de døde har rejst sig fra graven og nu hjemsøger de levende, som nu skal forsøge at overleve i denne meget anderledes og barske verden.

Robert Kirkman
Berkeley, Calif. : Image Comics

I introduktionen til "The Walking Dead" fortæller Robert Kirkman, at det han holder så meget af ved zombie film og bøger er, at de får os til at stille spørgsmål ved vores samfund. At der måske nok er masser af splat og vold, men at der altid (i de gode film og bøger altså) er en understrøm af en tankevækkende social bevidsthed. Det tror jeg sådan set, at Kirkman har ret i, og det er også den del af zombie-universet, han prøver at ramme i sin serie om “The walking dead”.

Første bind (der er indtil videre 11 bind) hedder “Days gone by”, og her introduceres vi for hovedpersonen Rick Grimes, som vågner op på hospitalet og finder ud af, at verden er gået helt amok. Han tager hjem til sit hus, hvor han finder ud af, at hans hustru og søn ikke længere er, og i sin søgen efter dem tager han til Atlanta, hvor han møder en gruppe overlevende.

Tony Moore, som har tegnet første bind, er virkelig dygtig. Han rammer præcist den rette blanding af splattede zombier og virkelige omgivelser og personer. Historien fremstår nærmest filmisk, og jeg synes, det er brandgodt lavet. Selve historien fungerer også godt, selvom der ikke her i første bind gives en forklaring på, hvorfor zombie-svøben har ramt jorden. Til gengæld er Kirkman i hvert fald ikke bange for at vise, hvad der sker med os, når civilisationen forfalder.

Serien "The Walking Dead"

Days gone bye
Miles behind us