Terra! af Stefano Benni

Oprettet: 04.04.2005 - 08:05

Bog: "Terra!" af Stefano Benni

Eventyrlig og satirisk vision af livet år 2150 efter flere atomkrige på Jorden, hvor forskellige magtgrupperinger kæmper hæmningsløst for at komme først til en frodig nyopdaget planet

Stefano Benni
1986

Hundrede år efter at atomkrigene har gjort jorden isbelagt og kaotisk, leder flere koalitioner og interessesammenslutninger efter planeten ”Terra II” . Hvor de tror, at alt er som i de gode gamle dage fra før jorden gik af lave. Helte og skurke gennemfører et hæsblæsende rumkapløb for at komme først frem til forjættede land....men eksisterer det? – Totalt grotesk og vanvittigt morsom roman om jorden i år 2157.

Anbefalet af bibliotekar Tove Damgaard, Hillerød Bibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

Godt hundrede år efter at en hedebølge og nogen vildfarne mus er skyld i, at atomvåben ødelægger jorden, er udendørstemperaturen på jorden elleve grader under frysepunktet. Derfor leves alt liv på jorden i byer under isen. I disse lagdelte bysamfund gælder den stærkestes ret – og i lagene under niveau 16 hersker det totale anarki, hvor selv videospillene er voldelige og kan slå spillerne ihjel.

I rummet flyver alle slags mere eller mindre officielle rumskibe omkring – og fra et af disse kommer en kapsel, der indeholder en besked om fundet af en planet magen til jorden før katastrofen; og SÅ går kapløbet i gang!

Alle koalitioner vil nå først frem for at få magten over planetens energiressourcer, som der er hårdt brug for på den ”gamle” jord – og alle er villige til at bruge alle midler! Læseren møder bl.a ”sineuropæerne” , det ”aramerussiske imperium” og ”militærimperiet SAM” og følger fortællingens helte, der drager ud i det slidte rumskib ”Proteus Tien”. Tilbage på jorden bliver computeren Genius 5 (verdens klogeste computer – med sin helt egen personlighed!), Einstein, et 12-årigt kunstigt skabt vidunderbarn og den kinesiske vismand Fang. Den sidste er via sin telepatiske kontakt til Mei på rumskibet forbindelsesledet til rummet.

På jorden samler jagten sig om mærkelige fænomener over det gamle Inkarige – og det viser sig at inkaerne spiller en væsentlig rolle i jagten på en energireserve, der kan redde jorden fra den totale undergang.

Alle personer, typer og begivenheder har den mest underfundige lighed med, hvad vi kan genkende fra vores hverdag, og på trods af at denne civilisationskritiske, groteske og vildt morsomme bog fra Bennis hånd er 20 år gammel, har hans ”beskrivelse” af vores civilisation – desværre – ikke tabt sin aktualitet.

Benni er på en gang morsom, satirisk og poetisk – og selv om hans persongalleri er uoverskueligt, og handlingen går over stok og sten, opdager man hurtigt, at Terra er vedkommende, underholdende og let at læse.

Slutningen på bogen er overraskende, men alt ender godt (....elller gør det?)

Oversat fra italiensk af Thomas Harder efter 'Terra!'. Lindhardt og Ringhof, 1992. 367 sider