Tempelherrernes arving af Bjarne H. A. Petersen

Oprettet: 14.07.2003 - 08:00

Bog: "Tempelherrernes arving" af Bjarne H. A. Petersen

Et gammelt testamente fører Peter frem til hans oprindelige families rødder, og vi får den spændende beretning om Peters kamp for at hindre tempelherrernes historiske effekter i at falde i forkerte

Bjarne H. A. Petersen
2003
Randers : bogForm

Lån bogen på

Vi har blandt publikumsforespørgslerne på bibliotekerne de senere år oplevet en stor interesse for mærkelige broderskaber, middelalder og mystik, og romanen "Tempelherrernes Arving, Den 14. ridder" føjer sig smukt ind i denne tendens.

En dansk politimand i 40’erne er efter sin mors død ved at gennemgå hendes ting. Han støder her på nogle sære dokumenter samt et brev : "Kære Peter. Når du læser dette, er jeg ikke mere, og du skal kontakte:…" Det lyder ganske rigtigt som en drengebog, og nu tager et eventyr da også sin begyndelse for Peter. Han ledes ad mange omveje til det sydlige Frankrig, og det går op for ham, at den mand, han voksede op med, ikke var hans rigtige far. Hans biologiske ophav var derimod Greven fra Montségur.

Med et forskud på sin fædrene arv i lommen går det nu af sted ud i Europa. Han møder naturligvis en underskøn og både klog og blid kvinde, som han forelsker sig i. Der kører - vævet ind i den nutidige beretning - en forklarende tråd af fortællingen, hvori vi oplever opbygningen af broderskabets helligdom i bjergene startende tilbage i den tidlige middelalder.

Peter har en nabo hjemme i København, der er computerspecialist. Han og hans it-viden inddrages i sagen. Vi får en fusion af de moderne tider og de gamle værdier.

Historien fortælles på en charmerende troskyldig facon. Jeg fik en ’deja-vu-fornemmelse’, er dette her nu en af min barndoms ridderromaner? Nej, så hører vi lige om søgninger på nettet i en fransk database, det må simpelthen foregå her tæt ved årtusindeskiftet.

I historien indflettes et plot omkring den israelske hemmelige tjeneste samt en samling gamle nazister, og undervejs kommer også en flok gamle gæve franske modstandsfolk på banen.

Spændingsniveauet holder ikke helt hele vejen, undtagen til slut i historien, hvor den rigtige ridderromansstemning tager over. Forfatteren har i høj grad sin baggrund i orden, alle de historiske detaljer er meget interessante. Men det er beskrivelsen af det hemmelige broderskabs ritualer, i Peters oplevelser under sin søgen og i hans forhold til den smukke franske Theresa, at jeg får en fornemmelse af en ikke ubetydelig gæld både til "De fem"-bøgerne og til Carit Etlar. Og det er faktisk ment som en kompliment. Det er en rigtig drengebog for voksne.

bogForm, 2003. 240 sider. Kr. 345,-