Syge køer af Sam Byers

Oprettet: 09.06.2016 - 10:50

Bog: "Syge køer" af Sam Byers

Katherine har opgivet at blive lykkelig. Hun er blevet tredive, men har ikke fundet et job, hun er glad for, og bor stadig i sin barndomsby, som hun havde regnet med at forlade forlængst.

Sam Byers
Rasmus Hastrup
Klim

En gedigen samfundskritisk roman, der kalder på både smil og tårer, når den illusionsløst beskriver det moderne menneskes dilemmaer gennem tre venners historier.

Der er ingen fernis tilbage, når Sam Byers analyserer og beskriver menneskers relationer, tanker og motiver. Dysfunktionelle familier, vrede unge, politisk korrekte meninger om velgørenhed og kampen for et bedre miljø skiller venner fra uvenner. Vi følger tre venner på cirka 30 år. De er på hver sin måde ramt af en tiltagende livslede. Især Katherine der med sin kynisme og vrede støder alle fra sig. Hendes ekskæreste, Daniel, har et succesfyldt job, men er ved at blive kvalt i sin kærestes forudsigelige parmiddage, omsorg og styring. Nathan er flyttet hjem til sine forældre efter at have været indlagt på en psykiatrisk afdeling. Hans mor har udgivet en bog om sit liv. Romanen foregår i England i en ikke nærmere defineret fremtid, hvor køerne lider af idiopatisk kvægsløvsind. Nyhederne er fyldt med køer, der bliver brændt, og folk der demonstrerer imod dette.

Katherine er arbejdsmiljøkonsulent og er flyttet fra London til Norwich. Hun mener selv, hun er opvokset i en dysfunktionel familie, men ser alligevel op til sin mor. Hun går i seng med flere i firmaet, men oplever tristesse og støder folk fra sig med sin vrede og negative indstillinger. Daniel forsker i bæredygtig udvikling og forsøger sammen med andre at gøre verden til et bedre sted. Men han kan ikke sige fra over for sin kæreste Angelica, som bare elsker ham. Nathan har festet igennem i sin ungdom og er nu, efter en selvskadende adfærd og indlæggelse, ved at miste modet, ikke mindst fordi hans mor promoverer sin nye bog, der handler om at overleve sønnen. Alle er ulykkelige, skuffede og ensomme på hver sin måde, og de tackler det forskelligt. De tre venner beslutter sig for at mødes for måske at få afklaret deres situation.

Der er meget på spil i romanen. Kærlighed, familie, karriere, ensomhed, relationer, forventninger og positioner. Tilværelsens ulidelige lethed har ramt alle. Det, der løfter, er den sproglige vitalitet og energi, der er til stede: i dialogerne, i situationerne og i refleksionerne. Med en helt usædvanlig psykologisk indsigt kommer vi tæt på det civiliserede samfunds og individets mange dilemmaer. Det er faktisk ret sørgeligt, hvis det ikke var så skarpt og ærligt set og beskrevet. Forsiden viser de tre venner, der står isoleret fra hinanden med kohoveder på. Køernes sygdom ser ud til at smitte menneskene.

Man kan se romanen som en civilisationskritik, intellektuelt vid, humor, narcissisme og satire i et sjældent set underholdende mix. Men tankespindet og det klaustrofobiske kammer over, selv om slutningen er lidt håbefuld. Jeg synes, Byers gaber over for mange temaer, der hver især er relevante, men ikke bliver udfoldet nok. På trods af kritikken, vil jeg alligevel glæde mig til at læse den næste bog, for han er et talent på vej. Den engelske Sam Byers, der er født i 1979, har modtaget flere priser for sin debutantroman. Jonathan Franzen skriver også om dysfunktionelle familier, miljøet og miljøorganisationer i ”Korrektioner”, ”Frihed” og ”Purity”.