Svømmeren af Joakim Zander

Oprettet: 03.04.2014 - 12:37

Bog: "Svømmeren" af Joakim Zander

Den svenske EU-jurist Klara Walldéen bliver opsøgt af en ekskæreste, der bliver forfulgt og er uskyldigt anklaget for forbindelse til terrorisme og mord.

Joakim Zander
Andrea Fehlauer
2014

Svenskerne har gjort det igen! Vildt spændende og vedkommende thriller med internationale overtoner.

Mahmoud Shammosh, en ung svensk-libanesisk forsker, er i gang med at skrive sin ph.d.-afhandling om moderne krigsførelse, da han støder på nogle livsfarlige oplysninger om amerikanske agenter og tortur i Iran og Afghanistan. Snart er han på flugt ned gennem Europa, og den eneste, han kan søge hjælp hos, er sin tidligere kæreste Klara Waldéen, der er ansat som jurist hos en svensk EU-politiker i Bruxelles. Men nogen vil for enhver pris forhindre, at de kompromitterende oplysninger kommer frem i lyset, og snart er Klara og Mahmoud på hovedkulds flugt fra CIA-agenter.

Mahmoud bliver oven i købet efterlyst offentlig som både terrorist og drabsmand. Sideløbende med den aktuelle handling skildres en navnløs amerikansk agent på flugt fra sit livs store tragedie, hvor han tilbage i 1980’erne mistede sin elskede kone og sit nyfødte barn ved et bombeattentat i Libanon. Hans og Klaras veje og skæbner mødes nu i det sidste hæsblæsende opgør med forfølgerne i den svenske skærgård.

Joakim Zander har leveret en særdeles overbevisende og intens spændingsroman, og den fine debut får mig til at tænke på den meget roste og prisvindende amerikanske spændingsserie Homeland, som har nogle af de samme temaer i sin handling. Forfatterens baggrund som blandt andet jurist ved EU mærkes tydeligt i handlingen: Han ved, hvad han skriver om, og de internationale intriger og politiske forviklinger er skildret med stor viden og indsigt.

Romanen er stram i sin komposition med de meget korte kapitler, der ofte slutter med en cliffhanger, og spændingsniveauet holdes smukt ved lige gennem hele romanen. Samtidig formår forfatteren oven i købet at tilføje handlingen et par gedigne overraskelser undervejs, og hans evne til lige pludselig at dreje plottet 180 grader er intet mindre end genialt.

Det er således på alle måder en suveræn og meget international thriller, Zander debuterer med, og så kan man tilmed glæde sig over, at der skulle være planlagt yderligere to bind med Klara Waldéen.