Svin af Christian Dalsgaard

Oprettet: 12.09.2016 - 09:46

Bog: "Svin " af Christian Dalsgaard

Om brødrene Claus og Helge, der vælger hver deres vej i livet. Da Helge stikker af hjemmefra, skilles de to brødres veje.

Christian Dalsgaard
Lindhardt & Ringhoff

Efter begravelsen gemmer Helge sig i den gamle hule i træet. Helge og Claus er brødre og i 1968 dør deres mor. Det er en katastrofe for familien, som bor på en gård i Sønderjylland. Deres far, en ordknap landmand, gifter sig efter et stykke tid med den ret unge husholderske Anne Marie.

Ubearbejdet sorg bliver det grundlag de to brødre bærer med sig resten af livet. Helge, den ældste og mest utilpassede af de to brødre, bliver anklaget for at have sat ild til naboens gård, og han flygter hjemmefra som 16-årig. Claus derimod arbejder målrettet på at overtage ansvaret for gården.

Vi følger de to brødre gennem livet i 40 år. Vold, kriminalitet, misbrug – ja kort sagt et liv på kanten bliver Helges valg. Det uforpligtende spontane liv bliver Helges livsbane mens Claus gifter sig med en smuk meget troende kvinde fra Færøerne. Sammen driver de gården videre og får skabt en moderne svine-fabrik. Claus udvikler en indadvendt selvretfærdig livsholdning. En svær livskrise bringer ham tæt på Gud og sammen med Annika lever de i tætte kristne cirkler.

Christian Dalsgaard har skrevet en solid slægtsroman, som stille og roligt uden stor dramatik beskriver to brødres meget forskellig liv. Det er svært at holde af de to brødre. Titlen ”Svin” kan forstås på flere måder, og der er en slags tristhed over romanen. Romanen får min bedste anbefaling, for det er en fin og realistisk danmarkshistorie, hvor du kan se, smage og lugte tiden fra 1968 og 40 år frem. Hvis jeg skal sammenligne med andre romaner kunne det blive Lisbeth Bruns serie: ”Det du mister”, ”Som brødre vi dele”, ”Resten af livet”