Summen af vore dage af Isabel Allende

Oprettet: 05.12.2008 - 12:32

Bog: "Summen af vore dage" af Isabel Allende

Forfatterens (f 1942) erindringer fra datteren Paulas død i 1992 til i dag Omdrejningspunktet er hendes store brogede familie, hendes "stamme" - ægtemanden Willie og egne og tilgiftede børn, der hæ

Isabel Allende
Iben Hasselbalch

Uforglemmelig, kærlig og spirituel familiesaga fra ordmagikeren og stormatriarken Isabel Allende.

"Jeg vil fortælle dig, hvad der er sket siden 1993, da du forlod os, og jeg vil begrænse mig til familien, som er det, der interesserer dig." Sådan skriver Isabel Allende til sin afdøde datter Paula i starten af erindringsbogen 'Summen af vore dage'.

Her møder vi blandt mange andre hendes livs kærlighed og beslægtede sjæl, amerikaneren Willy, der har tre stofmisbrugende børn, og med hvem hun har et stormfuldt ægteskab. Vi får den sindsoprivende historie om Willys datter, Jennifer, der føder en præmatur datter med stoffer i blodet og forsvinder sporløst kort tid efter. Vi lærer det hjertevarme, zenbuddhistiske, lesbiske par, Grace og Fu, at kende og hører om, hvordan de adopterer Jennifers datter, fighteren Sabrina. Vi møder Isabels svigerdatter Celia, der bliver skæbnesvangert forelsket i Willys stedsøns kæreste Sally og forlader mand og børn for at leve sammen med hende. Og vi bliver indviet i Isabels "heksekreds" Den Evige Uordens Søstre.

Men det er ikke bare familiens medlemmer, vi bliver klogere på. Vi får også den hudløst ærlige beretning om, hvordan Isabel Allende i tide og utide blander sig i sønnen og svigerdatterens liv. Og vi får talrige eksempler på, hvordan hendes temperament nogle gange gør hende svær at leve sammen med for Willy. - Og hvordan hendes trang til at lege Kirsten Giftekniv ikke altid bliver hilst velkommen. Alt i alt tegner hun et billede af sig selv som matriark med stort M, der i Californien på godt og ondt samler sin stamme tæt omkring sig på bedste latinamerikanske manér.

"Det skorter ikke på drama i mit liv, jeg har masser af cirkusstof at skrive om..." Og det er bestemt ikke nogen overdrivelse. Den brogede og talrige stammes utrolige og magiske historie parret med Isabel Allendes enestående fortællertalent, gør bogen ekstremt underholdende. Stærkest står dog ikke familiens ufattelige historie, men den enorme og ubetingede kærlighed, der løber som en rød tråd under alt, hvad der bliver fortalt. Kærligheden til Willy, til hver og én af stammens medlemmer - og til datteren Paula, som hun mister alt for tidligt. Og det er den, der gør bogen helt uforglemmelig.