Sultekunstnerinde af Lotte Inuk

Oprettet: 24.01.2005 - 17:04

Bog: "Sultekunstnerinde" af Lotte Inuk

Da Charlotta flytter til Grønland sidst i 1970'erne får hun det svært, både med sig selv og sin plads i samfundet - Anoreksien bliver den farli

Lotte Inuk
2004
Tiderne Skifter

Nuuk, Grønland. Is-polarnætter og nordlys. 1978. Charlie er 13 år, 168 cm høj og vejer 28 kilo. På dette sted og tidspunkt er der ikke mange registrerede tilfælde af den barske sygdom anoreksi. Faktisk mener lægen, der stiller diagnosen, ikke at der er fortilfælde i landet.

Fortællingen foregår i to plan markeret med forskellige skrifttyper. På det ene plan følger man hovedpersonens tilstand, efter hun er blevet indlagt på sygehuset. I flere uger bevidstløs, men alligevel til stede, drømmende, oplevende syner. På det andet plan får vi i tilbageblik hele optakten og årsagerne til, at hun nu er endt, som hun er med et liv i en forestillingsverden, hvor selv tandpastaen kan indeholde kalorier.

Ind imellem alt dette er der smukke billedskabende beskrivelser af den storslåede grønlandske natur.

Hovedpersonen i romanen, Charlotta, kaldet Charlie, flytter som 11-årig med sin mor til Nuuk i Grønland, da moderen har fået arbejde deroppe. Tilværelsen som fremmed, lyshåret dansker, der ikke kender sproget i Grønland, er barsk. Den falder ovenikøbet for hende sammen med puberteten, hvor man famler sig frem med kærester, drikkeri, rygning og venner.

Charlie får en meget god veninde i Malou. Efter en periode, hvor de hænger lidt ud med forskellige drenge, finder Charlie ud af, at det er Malou, hun er forelsket i. Hun erklærer hende sin kærlighed skriftligt, og det uundgåelige sker: Malou vender hende ryggen. Da Charlie også er blevet udsat for flere overgreb af forskellige voksne mænd, hun træffer, bliver mobbet i skolen og er på kant med moderen, bliver det hele for meget. Hun begynder at lade være med at spise. Fra nu af drejer det hele sig om at "sige nej", lade som om, skjule. Og først og fremmest kontrol, kontrol, kontrol.

Lotte Inuk skriver så indgående om hvorfor og hvordan, at man virkelig begynder at forstå anoreksiens væsen.

Forfatteren lever heldigvis i bedste velgående, hvilket betyder, at man stik imod sædvane kan gisne realistisk om slutningen. Bogen er en hudløs, ærlig beretning om for enhver pris at ville miste tyngde i denne verden. Og Lotte Inuk har skrevet en bevægende selvbiografisk roman om sin anoreksi. Mest for voksne.

Tiderne skifter, 2004. 350 sider. Kr. 298,-