Sulebulen af Mikael Niemi

Oprettet: 22.08.2005 - 12:05

Bog: "Sulebulen" af Mikael Niemi

Muntre og gakkede skrøner fra verdensrummet, som dog indledes og afsluttes med jordnær hyldest til den nordiske kartoffel

Mikael Niemi
Lise Skafte Jensen
2005

Science fiction fra Tornedalen og asteroiderne, lysår fra Vittula.

Denne science fiction-novellesamling bør ikke anbefales af en "pæn, midaldrende, kvindelig bibliotekar". For hun synes, at det er en gang pubertær sludder uden særlige litterære kvaliteter. Ikke engang underholdningsværdien kan hun give points for.

Men hvis man nu forestiller sig, at man er dreng/ungt menneske med hang til computerspil, Star Wars, MTV og pjattede ungdomsfilm, så sidder vi her med en rigtig fed samling fortællinger om tiden engang ude i fremtiden. Så vil man ønske, at man selv en dag kan sidde på trottercafé på asteroiden Gokkesokken.

Så vil man få masser af stof til at filosofere over, om livet i fremtiden bliver særligt anderledes, end det er i dag. Vi vil få uanede muligheder for at bevæge os i rummet og for at møde fantastiske væsener, men vil livet som Trotter egentlig være særligt forskelligt fra livet i Tornedalen, hvor samlingen begynder? Om man går i sauna og bruger gummistøvler eller drager ud i universet - som forøvrigt 'har form som en pikprofessor' - og omgiver sig med androider, så er mennesket indeni vel nok det samme.

Denne midaldrende bibliotekar var vild med Niemis "Populærmusik fra Vittula", men jeg må indrømme, at jeg er skuffet over "Sulebulen".

Min konklusion må dog være, at "Hurra - her har vi endelig en bog, som vil tiltale de drenge og piger (også voksne), som gerne vil læse noget som er lidt mere end en tegneserie. Og det er nu heller ikke så dumt".

Oversat af Lise Skafte Jensen. Lindhardt og Ringhof, 2005. 196 sider. Kr 249,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her nogle links

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!