Sulebulen af Mikael Niemi

Oprettet: 22.08.2005 - 12:05

Bog: "Sulebulen" af Mikael Niemi

Muntre og gakkede skrøner fra verdensrummet, som dog indledes og afsluttes med jordnær hyldest til den nordiske kartoffel

Mikael Niemi
Lise Skafte Jensen
2005

Science fiction fra Tornedalen og asteroiderne, lysår fra Vittula.

Denne science fiction-novellesamling bør ikke anbefales af en "pæn, midaldrende, kvindelig bibliotekar". For hun synes, at det er en gang pubertær sludder uden særlige litterære kvaliteter. Ikke engang underholdningsværdien kan hun give points for.

Men hvis man nu forestiller sig, at man er dreng/ungt menneske med hang til computerspil, Star Wars, MTV og pjattede ungdomsfilm, så sidder vi her med en rigtig fed samling fortællinger om tiden engang ude i fremtiden. Så vil man ønske, at man selv en dag kan sidde på trottercafé på asteroiden Gokkesokken.

Så vil man få masser af stof til at filosofere over, om livet i fremtiden bliver særligt anderledes, end det er i dag. Vi vil få uanede muligheder for at bevæge os i rummet og for at møde fantastiske væsener, men vil livet som Trotter egentlig være særligt forskelligt fra livet i Tornedalen, hvor samlingen begynder? Om man går i sauna og bruger gummistøvler eller drager ud i universet - som forøvrigt 'har form som en pikprofessor' - og omgiver sig med androider, så er mennesket indeni vel nok det samme.

Denne midaldrende bibliotekar var vild med Niemis "Populærmusik fra Vittula", men jeg må indrømme, at jeg er skuffet over "Sulebulen".

Min konklusion må dog være, at "Hurra - her har vi endelig en bog, som vil tiltale de drenge og piger (også voksne), som gerne vil læse noget som er lidt mere end en tegneserie. Og det er nu heller ikke så dumt".

Oversat af Lise Skafte Jensen. Lindhardt og Ringhof, 2005. 196 sider. Kr 249,-

Tema: Danske debutanter 2015-2016

01.09.2016 - 11:26 - Anne Birgitte Hundahl

Årets debutanter skriver med inderlighed, nærvær og politisk indignation om hverdagen og samfundet i et miks af form og genrer. Det er nye, stærke stemmer der vil frem!

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 13:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.