Strengen i blodet af Val McDermid

Oprettet: 22.12.2003 - 09:00

Bog: "Strengen i blodet" af Val McDermid

Kriminalroman. Den kliniske psykolog Tony Hill jagter sammen med sit hold af profileringseksperter en psykopatisk seriemorder, der gemmer sig bag facaden af en velgørende Tv-stjerne

Val McDermid
2003
Århus : Klim

Val McDermid er en trivelig, midaldrende skotte, der skriver mange kriminalromaner.  Nogle af hendes bøger er ekstremt uhyggelige. Det gælder de bøger, hvori psykolog Tony Hill har en hovedrolle. For nylig ekspederede jeg en låner, der kun kunne huske stemningen af intens uhygge og farven på forsiden af en bog – det viste sig at være McDermids "Sirenernes sang". Så jeg blev inspireret til at gå i gang med nyeste titel på dansk: "Strengen i blodet".

Tony Hill har endelig fået overbevist Indenrigsministeriet om, at der bør etableres en specialenhed, der har profilering som arbejdsområde. Den sammensættes af politifolk og ovennævnte Hill, alle ambitiøse unge mennesker, der gerne vil vise, hvad de duer til. Som øvelse får de til opgave at kigge på en del af de mange sager med forsvundne piger, der til stadighed florerer i England. De skal kigge efter sammenfald af alle slags gennem de seneste 12 år, der kan indikere en sammenhæng – kan der være tale om en massemorder?

En af de unge kvinder i gruppen falder over noget påfaldende: to dage før hver pige forsvandt, mødte hun en højt elsket tv-vært. Ydermere er pigernes fysiske lighed slående. Da hun fremlægger det i gruppen, bliver hun rent til grin, og ulykkeligvis tager hun sagen i egen hånd.

Læseren er aldrig i tvivl om, hvem den skyldige er. Det er en af de ting, der gør McDermids bøger så uhyggelige. Vi følger den gale morders tanker og handlinger, men vi kan ikke gøre noget for at hindre et nyt mord. Det er frysende, følelseskolde eksistenser, hun beskriver, og hun gør det ualmindelig godt.

Det er en kriminalroman, som er lysår fra de hyggelige, gammeldags engelske krimier. Jeg synes, McDermid minder mest om nogle af de gode amerikanske thriller/krimiforfattere, f.eks. John Sandford og Thomas Harris, der er gode til at give mig problemer med søvnen. Det er Val McDermid også.

Oversat af Søren K. Barsøe. Klim, 2003. 340 sider. Kr. 298,- Lån bogen på Val McDermids originale og sjove hjemmeside