Stregen i sandet af Gerald Seymour

Oprettet: 04.09.2001 - 08:00

Bog: "Stregen i sandet" af Gerald Seymour

For 10 år siden spionerede Frank Perry under et andet navn for den engelske regering i Iran og gav efterretningstjenesten oplysninger om kemiske og biologiske våben.

Gerald Seymour
2001
Forum

Frank Perry bor sammen med Meryl og hendes søn i en lille kystby i Suffolk i England. Et roligt liv med godt naboskab, foreningsliv og arbejde, som pludselig knuses, fordi Franks fortid som agent for den engelske efterretningstjeneste indhenter den lille familie.

Sikkerhedstjenesten tilbyder Frank endnu en ny dækidentitet, fordi en iransk lejemorder er på jagt efter ham. Frank trækker "en streg i sandet" og nægter at være på evig flugt. Sikkerhedstjenesten barrikaderer Franks og Meryls hus, og den lille idylliske landsby fyldes med politi, overvågningskameraer og skydevåben.

Vennerne svigter på det groveste og der udvikles en iskold og hadsk lynchstemning i landsbyen. Seymour bygger en fantastisk spænding op gennem hele romanen, hvor lejemorderen kommer nærmere og nærmere. Dog er det næsten mere hårrejsende at læse om Franks og Meryls indbyrdes forhold og omgivelsernes reaktioner på den eksplosive situation.

Romanen indeholder gode personportrætter og en helt filmisk komposition, hvor jeg næsten kan se Harrison Ford for mig i hovedrollen som Frank Perry.

Så, hvis man kan lide spændingsbøger er denne helt fremragende underholdning til en kedelig søndag eftermiddag.

Forum, 2001 - 414 sider

Andreas Kommode - 4. september 2001