Stoner af John Williams

Oprettet: 19.01.2016 - 20:00

Bog: "Stoner" af John Williams

Husmandssønnen William Stoner fra Missouri, USA, bliver i 1910 sendt på landbrugsskole, men vælger litteraturens verden, bliver universitetslærer og vender ikke senere tilbage til forældrenes gård.

John Williams
Jens Christian Grøndahl
2014

Sjældent har jeg læst en roman, der har gjort så massivt et indtryk på mig som “Stoner”. Det er ganske enkelt en fremragende bog, som alle bør læse.

William Stoner bliver født ind i en ludfattig bondefamilie i slutningen af 1800-tallet, og han vokser op med omsorgsfulde, omend dårligt uddannede forældre, der er tilfredse med, at leve et nøjsomt og arbejdsomt liv.
Mod alle odds bliver Stoner indskrevet på universitetet i Missouri, hvor planen er, at han skal studere landbrug, hvorefter han skal vende hjem til familiens farm. Stoner bliver dog bidt af faget litteratur, som han skifter over til, og dermed er hans fremtid også ændret.

Som færdiguddannet bliver Stoner ansat som underviser i engelsk litteratur ved sit gamle universitet, og her er han landet på sin rette hylde, for han elsker sit job (men ikke altid sine kolleger og heller ikke altid sine studerende).

Den succes Stoner har i arbejdslivet følger dog ikke med i privatlivet. Forholdet til forældrene forværres da de ikke forstår hvad man skal bruge engelsk litteratur til, og forholdet bliver ikke bedre da Stoner møder Edith, som han forelsker sig brændende i. Hvorfor han ser et lys i Edith er besynderligt, for hun er mentalt fraværende og udviser ikke den store interesse for Stoner, der dog er forblændet af hende.

Det umage par bliver efter en kort periode gift, og efter et par år får de datteren Grace, der er sin fars øjesten. Edith kan dog ikke kapere, at far og datter har et nært forhold, så hun modarbejder Stoner og sørger for at spille far og datter ud mod hinanden – i en sådan grad, at Grace distancerer sig markant fra sin far og nærmest ændrer adfærd og personlighed.

Mens der er rod i privatlivet underviser Stoner videre, han indleder et forhold til universitetskollegaen Katherine Driscoll, der er ung nok til at være hans datter. Dette forhold er dog tæt på, at koste Stoner sit job, og han redder hun med nød og næppe sit levebrød.

Romanen om Stoner´s liv er både rørende, grusom, bevægende og medrivende. Bogen er skrevet i et nøgternt sprog, det er ret beset en fortælling om en almindelig mand, der bliver lærer og som bliver behandlet skidt i sit parforhold. Det er en banal fortælling, der er smukt og overbevisende skrevet, og sjældent har jeg set så overbevisende personbeskrivelser.

“Stoner” er en umådeligt læseværdig bog, der opfylder alle de ønsker den kræsne læser har, og jeg kan derfor kun anbefale bogen på det varmeste.