Stjernen af Laila Ingrid Rasmussen

Oprettet: 29.06.2004 - 08:36

Bog: "Stjernen" af Laila Ingrid Rasmussen

Beretningen om Lailas far, sømanden, og det fanden-i-voldske liv han lever, på verdenshavene og i Nansensgade i København i de glade 60'ere, hvor velfærdssamfundet endnu ikke er slået igennem, og f

Laila Ingrid Rasmussen
2004

Og hvem er så Stjernen? Jo, det er naturligvis fortællerens far, helten og sømanden Thorkild. Frejdige beretninger om hendes barndom i Nansensgade-kvarteret i København.

En meget anderledes roman, som har sin styrke først og sidst i de malende stemningsbilleder. Jeg bliver ligefrem mindet om Virginia Woolf: Mrs. Dalloway under læsningen. Vi er med i vandet under sømandens skib, på værtshuset, i lejligheden, på badestranden, på flyvebåden, til barnedåb, til slagsmål, i biografen og på nettet. Lige fra lokummets lille rum i baggården til det ydre rum: vi føler, vi er der! De fabulerende beskrivelser tager os nærmest med på en rejse, hvor vi ser, hører, smager og føler det hele.

Handlingen, som er en række punktnedslag, følger sømanden Thorkild, maskinmester og den kvindelige fortællers far. Stjernen i hendes liv. Han møder moderen, som kun er 16, til et udendørs dansearrangement. Han er fraværende på de mange sejladser og desto mere feteret, når han endelig vender hjem.

Ind i mellem hører vi så om den ikke navngivne jeg-person, efternøleren, stjernekiggeren, fra hun kun er en sædcelle og endnu ikke undfanget, til hun bliver et "manipulerende" foster og senere et barn med kolossalt mod på livet. Allerede som baby er hun med i sidevognen på sin fars motorcykel.

Vi ser hende som 9-årig i barndommens stuelejlighed i Nansensgade-miljøet i 60-erne med ismejeriet, "Frisøsen", cykelsmeden, kolonialvarebutikken, Schous Sæbehus og ikke mindst: alle typerne omkring værtshuset "Stjernen". (Der var stjernen igen!)

Endelig springer historierne i tid og beskriver hendes liv som voksen i nutiden med hendes egne tre børn, med Øresundsbro, drivhuseffekt og Sims-spil på computeren.

Det er ikke en roman for folk med hang til action, men en næsten lyrisk oplevelse for dem, der kan lide frie associationer over alle facetter af det, forfatteren kalder "Det bankende liv".

Læs også Laila Ingrid Rasmussens 2 andre romaner: "Deja-vu" og "Betingelser for liv"

Lindhardt og Ringhof, 2004. 268 sider. Kr 249,-