Stille dage i Marokko

Oprettet: 22.05.2011 - 17:10

Bog: "Stille dag i Tanger" af Tahar Ben Jelloun

En gammel marokkaner mindes sit liv og samfundet, som det var før. Dengang var familien, vennerne og arbejdet faste holdepunkter, men nu er alt i ham selv og omkring ham i forfald

Tahar Ben Jelloun
Lisbet Krogager
1990
Per Kofod

"Stille dag i Tanger" af evigt aktuelle Taher Ben Jelloun indledes med sætningen: "Dette er en historie om en mand som vinden bedrog, tiden glemte og døden spottede." Denne lille roman handler om en mand, der befinder sig ved livets afslutning, og han mindes gamle venner og familie, som enten har svigtet ham ved at dø før ham eller ved ikke at besøge ham nok.

Der er en stor kontrast mellem det stillestående liv i Tanger, hvor de fleste sikkert foretager sig det samme dag efter dag, år ud og år ind, og så Marokkos historie med tidligere status som besat af Spanien og Frankrig og nu selv som besættelsesmagt i forhold til Vestsahara. På sin egen underfundige facon får Jelloun sagt en del ved ikke at sige noget eller kun meget lidt. De mange små hverdagshistorier med deres tilsyneladende trivialiteter er ikke mere banale end, at de indeholder essensen af det at være i live.