Stenhuggeren af Camilla Läckberg

Oprettet: 10.04.2007 - 18:06

Bog: "Stenhuggeren" af Camilla Läckberg

I havet ved Fjällbacka finder man liget af en lille pige -  De blå mærker på halsen tyder på mord, så politimanden Patrick Hedström og forfatteren Erica Falch indgår endnu en gang samarbejde f

Camilla Läckberg
Ellen Boen
People's Press

Camilla Läckberg serverer en effektiv og spændende krimi, tro mod genrens virkemidler.

Vi er i godt selskab med Patrik Hedström og Erica Falck, der sædvanen tro skal opklare mord i den næsten idylliske flække Fjällbacka.

Nogle fiskere finder liget af den 7-årige Sara i vandet. Det ligner til forveksling en drukneulykke, men efterfølgende undersøgelser finder kvælningsmærker på pigens hals og rester af sæbevand i lungerne! Er pigen blevet kvalt og druknet i et badekar? I så fald hvilket?

Liget af Sara sætter lokalsamfundet på den anden ende - for hvem kan morderen være? I et samfund, hvor næsten alle kender hinanden, sætter det tanker i gang hos både politi og borgere.

Flällbacka viser sig at indeholde alle tænkelige og utænkelige variationer af menneskelige egenskaber, og Hedström og Falck følger alle spor - små som store - til dørs i efterforskningen.

Camilla Läckberg er en yderst kompetent krimiforfatter, som tydeligvis forstå at skrue et plot sammen, så læseren er fanget fra første side. Läckberg har på ganske kort tid og få bøger kørt sig frem som Liza Marklunds arvtager som Sveriges krimidronning. Hendes virkemidler i genren er yderst effektive, og det aflæses tydeligt i den popularitet Läckberg har hos læserne med de tre første bøger om Fjällbacka-duoen, Hedström og Falck.

"Stenhuggeren" er med andre ord et sikkert hit til alle krimientusiaster, som ønsker gedigen og letlæst spænding.

Oversat af svensk af Ellen Boen. People's Press, 2007. 474 sider

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016