Stellas lyst af Terry McMillan

Oprettet: 01.03.2009 - 02:00

Bog: "Stellas lyst" af Terry McMillan

Stella Payne, 42 år og fraskilt, er træt af tilværelsen og tager på ferie på Jamaica - Her bliver hun dybt forelsket i en ung mand fra øen, og selv om aldersforskellen plager hende, nyder hun at el

Terry McMillan
1997
Valby : Borgen

Hvad gør man, når man er over 40 år og ens følelsesliv nærmest er uddødt? Man tager på ferie på Jamaica …

Stella er først i 40’erne, alenemor og karrierekvinde, og selvom hun elsker sin søn, så mangler der alligevel noget i hendes liv. Hun kan sagtens få sex, for hun ser godt ud og holder sig i form, men hun føler, at hun sidder fast i sit liv. Alt går op i arbejde, og hun glemmer fuldstændig sig selv og sine behov i hverdagen.

Da sønnen Quincy skal på sommerferie hos sin far, tager Stella derfor en impulsiv beslutning. Hun vil på ferie og ender med at bestille en rejse til et luksushotel på Jamaica. Og det bliver starten på noget forunderligt. For på hotellet møder hun Winston, og selvom han er 20 år yngre end hun, så flirter han uhæmmet med hende, og det ender med, at Stella forelsker sig vildt og inderligt i ham. Men kan en ferieflirt - og endda med en meget yngre mand - blive til noget i det virkelige liv?

Terry McMillan er nok mest kendt for romanen ”Åndenød”, som blev filmatiseret med bl.a. Whitney Houston og Angela Bassett på rollelisten. Personligt synes jeg i virkeligheden bedst om en helt tredje af hendes romaner, nemlig ”Mama” som handler om en sort kvinde fra de fattige kvarterer, der kæmper for at få hverdagen til at hænge sammen i 60’erne og 70’ernes Michigan.

”Stellas lyst” er dog også en dejlig roman og noget mere positiv at læse end ”Mama”, for selvom Stella må gennem en del i sin jagt på kærligheden, så er hun en stærk og selvstændig kvinde med ben i næsen, som man er sikker på nok skal klare sig.

Brug et par timer sammen med Stella og find lysten til at være nyforelsket frem igen - med alle de sorger og glæder, det medfører.