Spyfluer af Patricia D. Cornwell

Oprettet: 08.08.2005 - 18:05

Bog: "Spyfluer" af Patricia D. Cornwell

Kriminalroman, hvor Kay Scarpettas overfaldsmand sidder på dødsgangen, men lover oplysninger om en række andre forbrydelser, hvis hun vil opsøge ham

Patricia D. Cornwell
Ingeborg Christensen
2005
Forum

Der er lagt op til spænding og dramatik, da'Varulven', der tidligere har har truet med at dræbe retsmedicineren Scarpetta, slipper ud af fængslet.

Samtidig boltrer 'Varulvens tvillingebror sig som seriemorder.

"Hendes store, panikslagne øjne skinner i mørket. Om dagen er de blå, en vidunderlig dybblå farve. Hun kniber dem sammen i smerte, mens Jay kærtegner hende med lysstrålen fra stavlygten."

Bestsellerforfatteren Patricia D. Cornwell er på banen med en ny krimi om retsmedicineren Dr. Scarpetta.

Scarpetta har opsagt sit job i staten Virginia og er flyttet til Florida, hvor hun har slået sig ned som retsmedicinsk konsulent. Sorgen over at have mistet sin livsledsager, Benton, flere år tilbage, præger stadig hendes liv.

'Varulven', der dræbte Benton, og som også har forsøgt at dræbe hende, sidder bag lås og slå på dødsgangen i Texas, men han er stadig sygeligt optaget af Scarpetta. Han sidste ønske er, at det er hende, der giver ham den endelige kanyle. Han sender hende et brev og lover at afsløre sin kriminelle families hemmeligheder, hvis hun dukker op.

Scarpetta besøger ham på dødsgangen. Besøget forløber ikke helt godt, og bagefter formår 'Varulven' at slippe ud fra fængslet. En af USAs farligste seriemordere er atter på fri fod.

'Varulvens' tvillingebror, Jay, bor i en lille fiskerhytte sammen med en kvindelig seriemorder. Sammen fanger og dræber de kvinder for at tilfredsstille deres lyster. Jagten på Jay og hans ledsager går ind med Scarpettas niece Lucy og politimanden Marino i spidsen. Også et spøgelse fra fortiden dukker uventet op.

Dette er Patricia D. Cornwells 12. roman i serien om Dr. Scarpetta. For at kunne følge historien i "Spyfluer" anbefales det at have læst de tidligere titler, da Scarpettas livsforløb er en vigtig del af bøgerne. Patricia D. Cornwell har selv en fortid i den retsmedicinske verden, og hun har derfor en meget stor viden på området, hvilket er med til at gøre hendes bøger til noget helt specielt. De foregår alle i en verden omkring FBI- og retsmedicinsk politiarbejde og er ofte meget detaljerede.

Jeg er en stor fan af Scarpetta-bøgerne. Dette er ikke hendes bedste, men stadig et must for fans. Cornwell skriver godt og formår at holde sin læser fanget til det sidste. Det er ikke bøger for sarte sjæle.

Har du ikke stiftet bekendtskab med Scarpetta, så er det bare med at komme i gang. Begynd med "Post mortem", den første bog i serien. Du bliver ikke skuffet!

Oversat af Ingeborg Christensen. Forum, 2005. 431 sider. Kr 299,-

Besøg Patricia D. Cornwells website