Spurvens sang af Ulla Lundqvist

Oprettet: 01.10.2004 - 08:36

Bog: "Spurvens sang" af Ulla Lundqvist

Roman bygget over Edith Piafs (1915-1963) liv. Den franske visesanger, kaldet Spurven, lever på gaden i den fattige del af Paris, inden hun bliver berømt.

Ulla Lundqvist
1994

Dette er ganske enkelt en vidunderlig roman om den franske sangerinde Edith Piaf - jeg kan kun sige: Læs den!!

Anbefalet af bibliotekar Pernille Lisborg, Frederikshavn Bibliotek og Frederikshavn Gymnasium

Lån bogen på Bibliotek.dk

En kvindelig svensk forfatter tager til Normandiet og installerer sig på et hotel i en lille by. Her er det meningen, hun skal finde inspiration til og færdiggøre en roman, hun er i gang med at skrive.
Men allerede den første dag, efter hun har pakket ud og sidder på sit værelse ved sit skrivebord med udsigt over havnen og havet – klar til at skrive, sker der noget, der gør, at hun må ændre sine planer.

Hun ser en lille sortklædt kvindeskikkelse på vej ned mod havet. Der er noget dragende ved denne kvinde, og forfatteren følger efter hende, men hun forsvinder pludseligt, som sunket i jorden. Næste dag på samme tid går den lille sortklædte kvinde igen ned mod vandet, og forfatteren følger igen efter hende. Det er en kvinde med skinnende klare blå øjne, en krøllet og tjavset sort pandelok og et blegt, nærmest udvisket ansigt.

Denne gang forsvinder hun ikke, tværtimod. Hun smiler bredt, sætter sig på en bænk og fortæller om sit liv.

Herefter starter romanen om Edith Piafs liv, fra hun fødes den 19. december 1915, til hun dør knap 47 år gammel den 10. oktober 1963.

Bogen er inddelt i 4 hovedkapitler , som hver omhandler en periode i Edith Piafs liv. Hvert kapitel afsluttes med et møde på bænken mellem forfatteren og den sortklædte kvinde.

Edith Piaf blev født som Edith Giovanna Gassion i en lille ussel lejlighed i Paris. Hendes mor var en ung gadesangerinde Anetta Maillard, og hendes far var den lille gadeakrobat Louis Alphonse Gassion. De var meget fattige, og de to første år af sit liv tilbragte Edith hos sin mormor, som gav hende rødvin i sutteflasken, når hun skulle falde til ro.

Efter to år hos mormoderen bestemmer hendes far, at nu skal hun bo hos sin farmor i Normandiet.
Ediths farmor ejer et glædeshus (skønt det må Edith ikke kalde det), og i dette hus bliver Edith fedet op og afvænnet og opdraget af sin farmor og forkælet af alle de unge piger, der bor og arbejder der.

Men efter fire år henter Ediths far hende til Paris igen, og da slutter hendes barndom. Hun er kun 6 år gammel.
De næste mange år bor og lever Edith på gaden. Hun starter med at samle penge ind, når hendes far optræder, men som 15-årig begynder hun for sig selv. Hun synger på gader og pladser for at tjene penge til mad og billige hotelværelser. Allerede på dette tidspunkt tryllebinder hun sine tilhørere med sin stemme og sine sange.

Råstoffet til sangene hentede hun i sit eget barske liv, og der gik ikke mange år, før hun sang sine sange i de store internationale koncerthuse. Nu var hun rig og berømt. Hun blev først og fremmest berømt for sine sange, men også for sin intense måde at leve sit liv på. Hun var en lysende stjerne, men sorger, alkohol, sygdom og morfin brændte hende alt for tidligt op.
Som Ulla Lundqvist skriver i sit forord til bogen, så sang Edith Piaf virkelig sit liv og levede sin sang.

Non, je ne regrette rien!

God fornøjelse!

på dansk ved Knud Erik Pedersen. Gyldendal, 1994. 213 sider