Spøgelser, overalt af Judith Hermann

Oprettet: 25.09.2017 - 23:31

Bog: "Spøgelser, overalt" af Judith Hermann

Spøgelser, overalt består af syv fortællinger om relationer og uafsluttede regnskaber mellem mennesker der er, eller har været, følelsesmæssigt forbundet.

Judith Hermann
Jørgen Herman Monrad
Batzer & Co.

Den tyske forfatter Judith Hermann debuterede i år 2000 med novellesamlingen ”Sommerhus, senere” – en bog, der blev genudgivet i 2017 på forlaget Batzer & Co.

Tidligere i 2017 valgte forlaget at genudgive forfatterens anden bog, en novellesamling ved navn ”Spøgelser, overalt”, der første gang udkom på dansk i 2004.

”Spøgelser, overalt” består af syv noveller, der alle handler om relationer og uafsluttede regnskaber mellem mennesker, herunder venskaber og forhold mellem voksne børn og forældre.

De fleste af novellernes hovedpersoner er kvinder i 30´erne. De er alle storbykvinder, som man kunne forvente havde styr på tilværelsen – men som alligevel ikke altid har fod på tingene. Flere af disse kvinder har ikke kontrol over deres parforhold, nogle er desperate efter at indgå i væsentlige relationer med andre – og andre igen har svært ved at klippe navlestrengen til deres forældre (eller forældrene har måske svært ved at forstå, at deres børn nu er voksne og ikke længere skal behandles som en forvokset teenager).

Bogens første novelle hedder ”Ruth (veninder)”. Novellen handler om to kvinder, der har været veninder i mange år. De har for år tilbage delt en lejlighed i Berlin, men bor nu hver især alene og ses ikke så ofte som før. Ruth er skuespiller, men er i virkeligheden meget usikker på sig selv selvom hun har passeret de 30. Hun skifter ofte mænd ud – eller det virker rettere som om det er mændene der skifter hende ud med en anden, måske fordi hun er så usikker. Ved novellens start er kæresten Raoul smuttet fra Ruth efter et forhold, der kun har varet 3 uger. Ruth er grædefærdig og tigger og beder novellens anden kvindelige hovedperson om, at denne kvinde aldrig indlader sig på noget med Raoul. Veninden lover højt og helligt at hun ikke vil røre Raoul med en ildtang – og et par dage efter tager hun alligevel toget ned gennem Tyskland for at overnatte hos denne mand, som dybest set er en fremmed for hende. Novellen handler dels om venindens besøg hos Raoul, men i virkeligheden mest om relationen mellem de to kvinder, der måske ikke er så gode veninder som de giver indtryk af at være når de taler med hinanden.

”Spøgelser, overalt” er i min optik Judith Hermanns bedste novellesamling til dato – og det siger ikke så helt lidt, for denne forfatter har aldrig skrevet en eneste dårlig bog.

Novellerne er skrevet i et afdæmpet og koncentreret sprog og alle fortællingerne er små perler af historier, der beskriver hverdagen for moderne kvinder i storbyen.

Novellerne gør egentlig ikke noget stort væsen af sig, men alt fungerer alligevel helt perfekt i disse fortællinger.

Fortællingernes hovedpersoner fremstår overbevisende og ærlige, læseren tror på disse personer og på, at hændelserne kunne være forekommet i virkeligheden. Alle historierne i denne bog er interessante, dette er fascinerende læsning fra første til sidste side.

”Spørgelser, overalt” må være en af de bedste bøger jeg har læst i 2017, og jeg kan kun anbefale at andre læser dette lille mesterværk.