Spøgelser, overalt af Judith Hermann

Oprettet: 16.11.2004 - 09:37

Bog: "Spøgelser, overalt" af Judith Hermann

Fortællinger, der foregår rundt om i Europa, med kvinder og følelser som bindeled - Om relationer og følelser, om uafsluttede regnskaber mellem følelsesmæssigt forbundne mennesker - og om kærl

Judith Hermann
2004
Høst

En novellesamling – ja, men en fremragende novellesamling om afgørende følelsesmæssige forskydninger mellem mennesker, som længes efter nærvær og forankring. Kærligheden er svær, for ”spøgelserne” er overalt!

”Spøgelser, overalt” er en novellesamling, man læser med tilbageholdt åndedræt, fordi den handler om det stille drama i vores liv! Et fælles tema løber igennem novellerne: dagligdagen afbrydes p.g.a. ferie, besøg af venner, rejse eller lignende. Personerne trækkes væk fra rutinen og dagligdagen, men ”spøgelserne” er overalt og understreger den fortællende persons konflikt i det svære liv.

I de 7 noveller afdækkes de skiftende hovedpersoners forhold til veninden, ægtefællen, kæresten, forældrene, ex-kæresten. Ud fra den givne ”scene” glider fortællingen frem afbrudt af erindringer, refleksioner og tilbageblik på afgørende møder.

Vi møder bl.a. to veninder, som er stærkt knyttet til hinanden og hinandens modsætninger. Ruth er en smuk skuespiller, men grundlæggende usikker på sig selv, og det ene kærlighedsforhold afløser det andet. Fortælleren har en anden selvbevidsthed, men lader sig flyde med strømmen, savner nærvær og forsøger at ”konstruere” en kærlighed, hun egentlig ikke føler. De betages af den samme mand, og et stille drama udspiller sig. Bogens grundtema introduceres i denne første novelle: det handler om at være fuldgyldigt til stede uden forstillelse, hvis kærligheden og mødet mellem mennesker skal lykkes.

Personernes gennemgående skisma er længslen efter løsrivelse og selvforglemmelse, som trues af behovet for kontrol. Som kvinden, der genser manden, hun engang har elsket og stadig længes efter: ”Jeg tænkte, at vi burde tale om et eller andet, det var ikke sent endnu, vi kunne ikke lægge os til at sove endnu, vi måtte blive siddende sammen sådan lidt endnu. Og egentlig var jeg også ligeglad, jeg var taknemmelig for at jeg var ligeglad. Jeg tænkte på, hvor ængstelig og dirrende, jeg ville have siddet her, hvis jeg stadig elskede ham, hvis jeg ville vise mig frem for ham, hvis jeg længtes efter ham, jeg længtes ikke efter ham.”

Angsten for at gribe nuet og de uafklarede, tvetydige følelser modsvares i glimt af stemninger og lykkefølelse uden kontrol. Det fine, nedtonede sprog underbygger de sarte følelser mennesker imellem. Her er ingen grove, kantede udlægninger fra forfatteren. Man nyder sproget og berøres af skæbnerne.

Oversat af Niels Brunse. Høst, 2004. 190 sider. Kr 229,-