Splinten fra Argo af Sjón

Oprettet: 27.11.2006 - 19:06

Bog: "Splinten fra Argo" af Sjón

Under en sørejse fra København til Sortehavet fortæller andenstyrmanden Kaineus skrøner fra sin tid som argonaut på Jasons skib Argo undervejs mod det gyldne skind

Sjón
Kim Lembek
2006
Athene

Islandske Sjóns magiske fortælleteknik slår endnu engang igennem. 'Splinten fra Argo' er en original fortælling om at fortælle historier.

Sjón vandt sidste år Nordisk Råds Litteraturpris for sin mesterlige "Skygge-Baldur" og er nu tilbage i storform med "Splinten fra Argo".

Valdimar Haraldsson, tidligere udgiver af tidsskriftet "Fisk og Kultur", er inviteret med på fragtskibet M/S Elisabeth Jung-Olsens jomfrurejse i 1949. På turens første stop ligger skibet underdrejet nogle dage i en norsk fjord. Udover de daglige rutiner nyder Haraldsson at sidde ved kaptajnens bord til måltiderne. I løbets af disse underdrejede dage fortæller, skiftevis 2. maskinmester Kaineus og Haraldsson selv, myter og historier for bordets øvrige gæster.

Kaineus brillerer med sin selvoplevede myte som matros på skibet ”Argo” under kommando af Jason (ham med det gyldne skind). Sjón finder tydeligvis styrke og inspiration i de gamle klassiske sagn med Euripedes og Ovid som vejvisere – Sjón gør det bare på overraskende og underfundig vis.

Mellem Kaineus' fantastiske fortælling bidrager Valdimar Haraldsson med lidt mere nørdede historier og holdninger om primært fisk og det gode som heraf kommer! Haraldsson’s tese er, at vikingernes efterkommere har stærke gener og sundt helbred på grund af fisk som spise.

Græske og nordiske sagn blandes i denne herlige bog. Kaineus' blodige og forførende fortælling kontra Haraldssons kedelige og indtørrede beretninger bliver til en herlig og komplimenterende cocktail af fortællinger. "Splinten fra Argo" udkom i 2005 på Island og fik prisen som årets bedste islandske roman. Det er imponerende hvad sølle 138 sider kan indeholde.

"Splinten fra Argo" er en skøn lille bog, som uden tvivl vil henrykke sine læsere.