Spis, bed, elsk af Elizabeth Gilbert

Oprettet: 20.07.2017 - 10:52

Bog: "Spis, bed, elsk" af Elizabeth Gilbert

Elizabeth er træt af hverdagen og rejser efter sin skilsmisse ud i verden: Italien, Indien og Indonesien -  Hun genfinder sig selv i den italienske mad, den indiske meditation og den nye kærli

Elizabeth Gilbert
Aschehoug

Selvbiografisk, varm og underholdende rejseskildring, hvor turen går verden rundt til Italien, Indien og Bali. Forfatteren genfinder både sig selv og evnen til at glædes ved livet.

Kan man lide genren: "Rejs ud i verden, oplev, spis og tænk over det hele", så er Gilberts efterhånden klassiske rejseskildring den rette. Den ville nok ikke være så berømt uden filmatiseringen med Julia Roberts, men samtidig en god grund til at glemme filmen HELT og fokusere på bogen. Jeg huskede filmen så nøjagtigt under læsningen, at jeg kunne se hvor manuskriptet gik i andre retninger end bogen og faktisk ændrede vinklen. Tankevækkende! Men tilbage til en venlig, varm, velfortalt samt uventet engageret historie om at reflektere over livet.  At der så følger en god portion gode rejsebeskrivelser med er jo bare en gevinst.

Det bliver nødvendigt for Liz, som hun kalder sig selv, at komme over en grim skilsmisse. Hun er rejseskribent, så det ligger hende ikke fjernt at rejse ud for at få sit liv på afstand. Første stop er Rom, hvor hun lærer sit yndlingssprog italiensk og øver sig i at nyde livet. Det bliver til et forelsket afsnit om Italien og italienerne. Mange pund tungere, fra de italienske delitatesser pasta og is, går turen til en flække midt i det indiske nowhere, hvor hun søger om ophold på en "ashram", hendes gurus skole. Men det simple liv viste sig at være mere udfordrende, end man skulle tro. Planerne om at rejse videre ud i Indien skrinlægges, og fokus bliver selverkendelse, som mødet med stoute Richardt fra Midtvesten er en stor hjælp til. Liz opnår også spirituelle mål, som er positive historier, som man nok skal være trænet i meditation for helt at kunne mestre.

Bali som rejsens sidste mål viser sig ikke at være det helt harmoniske paradis, som hun forventede. Øen har en præcis så blodig forhistorie som andre dele af Asien. Menneskene er elskelige, men kan man nu tro på det, de siger altid? Kommer kulturforskellene i vejen? Liz har dog en lykkelig tid her, får gode venner og tør forelske sig igen. Men the bottom line er, at hun nu styrer sit liv selv. Helt selv uden at være afhængig af nogen.

Passer bogen så ind i vores tema? Helt bogstaveligt så spiser hun sig glad i italiensk mad, hun er vild med indisk vegetarmad og det balinesiske køkken er let, lækkert og godt for dig. Det kan jeg skrive under på. Hun har sågar en drøm, hvor en berømt indisk afdød guru pålægger hende at nyde!

Så ja! Det gør den, den kan nydes i mindre bidder, så man ikke bliver forspist. Og bogen er god og velskrevet underholdning.