Spændingsroman fra 1980erne

Oprettet: 04.10.2011 - 19:29

Bog: "Neptun-komplottet" af Jan Stage

En desillusioneret dansk læge bliver ufrivilligt statist i et internationalt flydrama med terrorisme og manipulering, som har sit udgangspunkt i konflikten i Mellemøsten mellem palæstinensere og is

Jan Stage
1988
Tiderne skifter

Danskerne har taget Leif Davidsen til sig. Og afdøde Jan Stages forfatterskab er blevet trængt lidt i baggrunden. Hans spændingsromaner byder ellers på hæsblæsende oplevelser, hvor det politiske spil i Danmark sættes under international lup.

Neptun-Komplottet hører til en af Jan Stages første spændingsromaner – velskreven og underholdende, men dog af i går. Romanen udkom i 1988, og det var immervæk før Berlin-muren faldt.

Spændingsromanen er baseret på sagen om et Fokker-fly, der i april 1985 nødlandede på den grønlandske indlandsis. Flyet var på vej fra det socialistiske Nordyemen til det marxistiske sandiniststyre i Nicaragua. To overlevende, Ibrahim Mansour, fra den palæstinensiske befrielsorganisation, PLO, og den indiske pilot Priadashan Pandey, blev fløjet til Rigshispotalet i København for behandling. Der interviewede Jan Stage dem dengang for dagbladet Politiken.

I bogen har de to overlevende hovedpersoner beholdt deres oprindelige navne, og kender man bare lidt til sagen fra dengang, så bliver bogen bare mere vedkommende.

Jan Stage vidste noget om de sager, han skrev om. Han kendte til en verden fuld af beskidte kneb og krig, hvor det gælder om at holde hovedet koldt. Her er fordrukne fribyttere, dobbeltagenter og halvskumle personager, Og Stage serverer det al sammen meget troværigt, velskrevet og vedkommende.

Man mærker, at han er stærkt inspireret af engelsksprogede spændingsforfattere som John le Carré og Graham Greene.

Neptun-komplottet er en forrygende spændingsthriller.

Vi kommer vidt omkring i Neptun-komplottet: Fra den amerikanske base ved Søndre Strømfjord til Dubrovnik i det daværende Jugoslavien over Larnaca i Cypern til Moskva og Washington. Læseren føler et helt sug i maven, når han eller hun lande igen.

Læseren kommer tilbage til 1980erne med denne bog. Sådan får god litteratur også lidt patina.