Spænding og livsvisdom i ét.

Oprettet: 20.08.2017 - 15:54

Bog: "Glasplaneten" af Dan Johannesson

Raymond Byrne er en alkoholiseret likvideringsagent i fremtidsbyen Sangri La. Han får til opgave at dræbe den børnedræbende terrorist Englund og ødelægge hans organisation.

Dan Johannesson
ViraBooks

"Glasplaneten" foregår i fremtiden nærmere bestemt i fremtidsmetropolen Sangri La. Teknologien gør det muligt at rejse til en anden planet, Glasplaneten.

Livet i Sangri La krydres med store mængder snook og købesex. En af dem, der i sin fritid nyder rigelige mængder af begge dele, er den fordrukne likvideringsagent Raymond Byrne.

Sangri La rystes af en række yderst bestialske mord på børn. Terroristen og lederen af organisationen Return, Robert Englund, menes at stå bag disse mord. Raymond Byrne hyres til at dræbe ham.

Journalisten Thomas Spinner dækker disse mord og de sætter sig dybe spor i ham. Så dybe at han får en voldsom trang til at opsøge Robert Englund og konfrontere ham med dennes gerninger.

Det viser sig, at Robert er flygtet til Glasplaneten sammen med den inderste kerne af Returns medlemmer.

Uafhængige af hinanden rejser Raymond og Thomas til Glasplaneten, hvor de indleder hver sin rejse hæsblæsende jagt på Robert. Det viser sig, at det bliver en jagt, og samtidig en rejse, ingen af dem på forhånd kunne forestille sig...

Jeg har ikke meget erfaring med at læse bøger, der foregår i fremtiden. I starten har jeg derfor lidt svært ved at finde mig til rette i denne verden. Efterhånden som jeg kommer lidt længere ind i bogen, står det klart for mig, at denne fremtidsverden, denne setting, i høj grad understreger et budskab og giver stof til eftertanke. Hele bogen giver stof til eftertanke. Det er en fantastisk og meget aktuel skønlitterær bog, der ud over spænding indeholder megen livsvisdom. Jeg vil uden tvivl bære den og dens budskaber med mig både nu og i fremtiden. Det er bestemt en bog, der er værd at læse.