Sov sødt af Mark Billingham

Oprettet: 23.11.2004 - 09:37

Bog: "Sov sødt" af Mark Billingham

Kriminalroman´- En ung pige efterlades totalt lammet uden for en skadestue og da politiet finder en sammenhæng med tre andre mystiske dødsfald, indser kriminalkommissær Tom Thorne at han jager en f

Mark Billingham
Jesper Bøllehuus
2004
Modtryk

Med ”Sov sødt” introduceres en helt nye type seriemorder – en forbryder, der hellere vil gøre sine ofre totalt lamme end at dræbe dem! En både traditionel og bizar krimi, der kan gå hen og spolere din nattesøvn.

”Sov sødt” lyder den uskyldige og tilforladelige titel på Mark Billinghams nye roman. Men hvis der er noget, man som læser ikke kan, så er det at sove sødt bagefter. For her er der tale om en bizar og spændende engelsk politikrimi.

Vi befinder os i det nordlige London. Det er sensommer, og politiet må konstatere, at en seriemorder er på spil. Godt nok er mordene godt camouflerede – tilsyneladende er ofrene, der alle er unge kvinder, døde af et slagtilfælde. Men ingen af kvinderne tilhører risikogruppen, og lægerne aner uråd. Politiet er ikke i tvivl, og jagten på morderen går ind.

Men hvorfor benytter morderen denne specielle måde at tage livet af sine ofre på? Noget kunne tyde på, at han måske er uddannet læge. Først da det fjerde offer, Alison Willett, bliver fundet, kommer der en helt ny udvikling i sagen.

Alison overlever nemlig, og det mest besynderlige af det hele er, at det faktisk ser ud til, at forbryderen har ønsket det sådan. Han vil nemlig slet ikke dræbe sine ofre, men ”kun” gøre dem fuldstændig lamme, så de hverken kan føle, bevæge sig, tale eller i øvrigt kommunikere med omverdenen. Alison Willett er med andre ord ved bevidsthed og kan registrere, hvad der sker omkring hende, men i virkeligheden er hun nærmest levende død! Og forbryderen stopper ikke her …

Det er kommissær Tom Thorne, en garvet 40-årig politimand, der en de centrale efterforsker i sagen. Vi kender typen: fraskilt, med latente alkoholproblemer og en tendens til at blive lidt for følelsesmæssigt påvirket af sine sager. Og så er han ikke bleg for at bruge uortodokse metoder.

Thorne plages af skyld efter en tidligere sag. Sagen blev godt nok opklaret, og Thorne blev berømt for sin nærmest intuitive afsløring af morderen. Men kunne han have grebet ind noget før? Nu står Thorne igen i en lignende situation. Og ikke nok med det: morderen ved udmærket, hvem Thorne er, og leger kispus med ham – på liv og død.

”Sov sødt” er Mark Billinghams debutroman. Det er en effektiv og spændende fortalt politiroman, der ikke mindst tegner et fint portræt af den plagede kommissær Thorne. Godt nok kommer bogen ikke op i krimiernes 1. division, men mindre kan gøre det, og man er godt underholdt hele vejen igennem. God fornøjelse!

Oversat af Jesper Bøllehuus. Modtryk, 2004. 399 sider. Kr 379,-