Sottrupgade 9 af Anne Marie Têtevide

Oprettet: 01.05.2007 - 12:06

Bog: "Sottrupgade 9" af Anne Marie Têtevide

En flok beboere i en opgang på Vesterbro rystes i løbet af 1/2 år sammen efter en uhyggelig episode i ejendommen. Det viser sig, at deres håb, ønsker og følelser er ens, og sammenholdet giver styrk

Anne Marie Têtevide
2003

I en opgang på Vesterbro bliver en ung indvandrer skudt og dræbt. Begivenheden drager langsomt beboerne tættere på hinanden. Nye relationer opstår – men dramaet indfinder sig ikke rigtigt. Til gengæld får vi et rigtig godt billede af hverdagen i en tilfældig opgang i storbyen.

Anbefalet af bibliotekar Mette Davidsen, Espergærde Bibliotek

I Anne Marie Têtevides roman fra 2003 følger vi beboerne på adressen Sottrupgade 9 på Vesterbro i København, og hvordan deres liv former sig, efter at den unge indvandrerdreng bliver dræbt i deres opgang. Det er ikke selve mordet, der er i fokus, men mere livet i en tilfældig andelsboligforening i storbyen.

Synsvinklen skifter hele tiden, og vi følger den brogede flok af unge, gamle og børn. Vi får dermed en beskrivelse af det nye Vesterbro med børnefamilier, studerende, indvandrere osv. Det er forskellige mennesker, der bor der, men de har alle mordet til fælles, som påvirker dem på forskellige måder.

”Sottrupgade 9” er seneste skud på stammen fra en forfatter, der er født i 1947, cand. mag i fransk og dansk, og engageret i kvindebevægelsen. Hun har skrevet ”Lykken har ingen historie” fra 1991, ”Vals i august” fra 1998 og ”Mellem himlen og verden” fra 2000.

Bogen er på den ene side vedkommende, for de fleste kan finde en person at identificere sig med. På den anden side bevirker den skiftende synsvinkel og det manglende fokus i bogen, at man ikke rigtig føler sig forløst, når den sidste side er læst. Men har man lyst til at læse om livet, som det udfolder sig på et brokvarter i det nye årtusinde, er ”Sottrupgade 9” perfekt.

Têtevide, Anne Marie: Sottrupgade 9. Gyldendal, 2003. – 235 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen