Sort som ravnen af Ann Cleeves

Oprettet: 14.04.2008 - 12:06

Bog: "Sort som ravnen" af Ann Cleeves

Krimi. På de øde Shetlandsøer findes en ung pige myrdet i sneen, og snart er det ellers så fredelige og hyggelige samfund splittet af mistanker og frygt

Ann Cleeves
Cicero

Strømmen af velskrivende engelske krimiforfattere fortsætter: den debuterende Ann Cleeves tegner lovende!

Handlingen er henlagt til Shetlandsøerne, øgruppen nord for Skotland.
Til en isnende januar morgen hvor den 16årige Catherine findes liggende i den hvide sne, kvalt.
For år tilbage forsvandt en lille pige samme sted og den lokale tåbe, Magnus, var dengang mistænkt for at have ombragt hende, men intet kunne bevises.
Helt naturligt falder mistanken på ham. Den hidkaldte kriminalkommissær Jimmy Perez gør sig sine egne tanker og griber opklaringen an på sin egen sagtmodige og sympatiske måde.

Den dræbte Catherine var tilflytter med sin far. At hun har virket provokerende på lokalbefolkningen, finder Perez hurtigt ud af, men hvorfor er så mange personer bekendt med Catherine og hendes gøren og laden? Langsomt afdækkes Catherines personlighed, ligesom hendes overlegenhed og dominans i det lille samfund bliver åbenbar. Opklaringen lykkes ved et crescendo under en lokal fest hvor endnu en pige forsvinder.

Forfatteren skriver et i letlæseligt sprog. Personerne er tegnet troværdige og naturlige. Spændingen holder igennem hele krimien: Gåden om Catherines drab kan virkelig fastholde og mystificere læseren.
Giv os nogle flere krimigåder som Jimmy Perez skal afdække: Han er virkelig en kriminalkommissær man kommer til at holde af.

En klassisk krimi der i stil og indhold kan sammenlignes med andre engelske fuldtræffere som Peter Robinson og Andrew Taylor.

Oversat fra engelsk af Anders Juel Michelsen  efter 'Raven black'. Cicero, 2008. 238 sider.