Sort angst af Camilla Grebe

Oprettet: 25.04.2011 - 09:50

Bog: "Sort angst" af Camilla Grebe

Krimi - Psykoterapeuten Siri Bergman bliver leder af en selvhjælpsgruppe for voldsramte kvinder - En lille pige overværer, at moderen brutalt sparkes ihjel, og hendes historie flettes sam

Camilla Grebe
Kamilla Jørgensen
Rosinante

Søskendeparret Grebe og Träff har med denne psykologiske krimi slået deres navn fast som Läckberg og Marklunds kompetente arvtagere.

I ”Sort angst”, den anden bog om psykoanalytikeren Siri Bergman, slår søskendeparret Camilla Grebe og Åsa Träff deres status fast, som gedigne og velskrivende krimiforfattere indenfor den nordiske krimitradition.

Terapeuten Siri og kompagnonen Aina bliver bedt om at lede en selvhjælpsgruppe af voldsramte kvinder. Kvinderne har alle forskellige deprimerende og horrible historier som overgreb, voldtægter eller psykisk terror bag sig. Og alle, har de det til fælles at kærlighed har været ”skyld” i, hvad der hændte dem. Derfor bliver kærlighed og forvaltning af kærlighed omdrejningspunkt i hele krimien.

Hovedpersonen Siri, er her i bog to blevet gravid med kæresten og politimanden Marcus, men hun tvivler på projektet. Hun har stadig dystre tanker og kan ikke glemme sin afdøde mand. Som hun tænker: ” hun måtte erkende hendes manglende evne til rigtig kærlighed… af den fine slags, rigtige slags den opofrende, børneproducerende kernefamilieslags”.

Siri er derfor dybt ulykkelig og det er hendes to kompagnoner Aina og Svend også.  Så det med at arbejde med voldsramte kvinder med ondt i livet og kærligheden, er meget svært for dem alle.

Parallelt med historien om Siri og selvhjælpsgruppen, følger vi en lille pige på fem, der overværer drabet på sin mor. Dette drab kædes elegant sammen med kvinderne i selvhjælpsgruppen. Og det kulminerer midt i en snestorm, i en skov, hvor den gravide Siri pludselig befinder sig med en sindssyg morder…

Dette er en meget underholdende psykologisk krimi, der på højdramatisk vis, næsten ender godt.  Personerne i ” Sort angst” er mere komplekse karakterer end i de fleste andre nordiske krimier, samtidig med at forfatterne fuldstændig har styr på de litterære træk inden for genren. Men krimien der bestemt dyster og ikke en umiddelbar hyggespreder.

”Sort angst” er et velskrevet alternativ til alle de øvrige nordiske krimier på markedet.