Sorgenfri af Jo Nesbø

Oprettet: 10.08.2004 - 07:36

Bog: "Sorgenfri" af Jo Nesbø

Kriminalroman - Et bankrøveri i Oslo udvikler sig til en ren henrettelse - Kriminalassistent Harry Hole er muligvis den sidste, der har set sin gamle kæreste inden hun bliver myrdet, og s

Jo Nesbø
Allan Hilton Andersen
2004
Modtryk

Nesbø er Nordens Raymond Chandler; spændingen er i top, og intrigerne er godt skruet sammen. Men i bedste nordiske stil er der samtidig plads til hverdagslivet og følelserne.

”Jeg skal dø. Og det giver ingen mening….Alle spørger, hvad meningen med livet er, men ingen spørger, hvad meningen med døden er.”

Hvem og hvorfor ovenstående siges, skal ikke røbes her. Det må den heldige læser af denne handlingsmættede og velskrevne krimi af nordmanden Jo Nesbø selv finde frem til.

"Sorgenfri" er 3. selvstændige bind på dansk om Oslo-kriminalassistenten Harry Hole. Harry er tørlagt alkoholiker af den følsomme slags, som har lidt ondt i kærligheden og er mere intelligent end sine chefer. Og han ryger! Men når det er sagt, er romanen tillige meget nordisk i sin stil, og vejret er det minsandten også: Det regner ofte og meget.

Handlingen tager sit udgangspunkt i et blodigt bankrøveri. Senere myrdes Harrys tidligere kæreste, der bor i Sorgenfrigade, en aften, han er på besøg. Harry får total blackout efter besøget, og begivenhederne udvikler sig hastigt og absolut ikke ”sorgenfri”. Sammen med sin nye kollega Beate Lønn vikles han ind i en kompliceret historie, hvor der er tråde både til en bankrøver af sigøjneroprindelse og til brodne kar inden for politietaten.

De to politifolk har begge særprægede evner og arbejder godt sammen, så utraditionelle metoder tages i brug. I bogens slutning bliver der lagt op til, at Harrys traume over det, efter hans mening, uopklarede mord på den tidligere kollega Ellen måske endelig kan finde en løsning. Vi venter spændt!

Hvis man kan lide Arne Dahl, Henning Mankell og Åke Edwardson er det bare med at komme i gang med Nesbø, som trods lighederne er helt sin egen med et net af intriger. Spændingen er i top og holder, lige til den sidste side er vendt.

Oversat af Allan Hilton Andersen. Modtryk, 2004. 468 sider. Kr 379,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - januar 2016

04.01.2016 - 11:55 - Marit

Godt nytår til alle min læsere. Jeg håber alle er kommet godt gennem julen – måske ovenikøbet med tilfredsstillende hårde pakker under juletræet.

Tema: Lyrik går tæt på det menneskelige

01.01.2016 - 08:44 - Thomas Vang Glud

Med sine korte associationsrækker og intense billedrigdom spejler lyrikken den udfordring, det er at være menneske. Dens væsen ligner det menneskelige.

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 13:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Blogindlæg: Vil du være med i en lyrikklub?

14.12.2015 - 14:15 - Jørgen Dissing Nørgaard

Hvis vi nu pønser på at lave en ny lyrik-læseklub og regner med at en række af DKs fremmeste lyrikere vil deltage i debatten om deres egne værker -  har du så også lyst til at være med?

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 12:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.

Artikel: Anmeld en bog

13.11.2013 - 11:28 - Michael Linde Larsen