Sorgenfri af Jo Nesbø

Oprettet: 10.08.2004 - 07:36

Bog: "Sorgenfri" af Jo Nesbø

Kriminalroman - Et bankrøveri i Oslo udvikler sig til en ren henrettelse - Kriminalassistent Harry Hole er muligvis den sidste, der har set sin gamle kæreste inden hun bliver myrdet, og s

Jo Nesbø
Allan Hilton Andersen
2004
Modtryk

Nesbø er Nordens Raymond Chandler; spændingen er i top, og intrigerne er godt skruet sammen. Men i bedste nordiske stil er der samtidig plads til hverdagslivet og følelserne.

”Jeg skal dø. Og det giver ingen mening….Alle spørger, hvad meningen med livet er, men ingen spørger, hvad meningen med døden er.”

Hvem og hvorfor ovenstående siges, skal ikke røbes her. Det må den heldige læser af denne handlingsmættede og velskrevne krimi af nordmanden Jo Nesbø selv finde frem til.

"Sorgenfri" er 3. selvstændige bind på dansk om Oslo-kriminalassistenten Harry Hole. Harry er tørlagt alkoholiker af den følsomme slags, som har lidt ondt i kærligheden og er mere intelligent end sine chefer. Og han ryger! Men når det er sagt, er romanen tillige meget nordisk i sin stil, og vejret er det minsandten også: Det regner ofte og meget.

Handlingen tager sit udgangspunkt i et blodigt bankrøveri. Senere myrdes Harrys tidligere kæreste, der bor i Sorgenfrigade, en aften, han er på besøg. Harry får total blackout efter besøget, og begivenhederne udvikler sig hastigt og absolut ikke ”sorgenfri”. Sammen med sin nye kollega Beate Lønn vikles han ind i en kompliceret historie, hvor der er tråde både til en bankrøver af sigøjneroprindelse og til brodne kar inden for politietaten.

De to politifolk har begge særprægede evner og arbejder godt sammen, så utraditionelle metoder tages i brug. I bogens slutning bliver der lagt op til, at Harrys traume over det, efter hans mening, uopklarede mord på den tidligere kollega Ellen måske endelig kan finde en løsning. Vi venter spændt!

Hvis man kan lide Arne Dahl, Henning Mankell og Åke Edwardson er det bare med at komme i gang med Nesbø, som trods lighederne er helt sin egen med et net af intriger. Spændingen er i top og holder, lige til den sidste side er vendt.

Oversat af Allan Hilton Andersen. Modtryk, 2004. 468 sider. Kr 379,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - december 2016

03.12.2016 - 23:54 - Marit

Tema: Børnelitteratur 2016

05.12.2016 - 10:06 - Anne Birgitte Hundahl

Litteratursidens decembertema er traditionen tro dedikeret til årets bedste børnebøger.

01.11.2016 - 18:06 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 09:44 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 12:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 17:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 11:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 10:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 07:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.