Sonate til Miriam af Linda Olsson

Oprettet: 06.04.2009 - 10:41

Bog: "Sonate til Miriam" af Linda Olsson

Da Adam mister sin datter Miriam ved en trafikulykke i New Zealand, begiver han sig ud på en rejse tilbage i sin egen historie - Den fører ham til Krakow, hvor han finder sandheden om sin fami

Linda Olsson
Marie Kopp
Aronsen

Store følelser er i spil – en faders sonate til sin afdøde datter er stille musik med et sagtmodigt akkompagnement.

Ved romanens start er faderen og fortælleren, Adam, i Krakow og herfra griber han sin egen historie an: Han enlig far med bopæl i New Zealand hvor han er musikskolelærer og komponist. Ensom og i et følelsesmæssigt vakuum befinder han sig nu, efter hans datter, Miriam, kaldet Mini, er død i en alder af 20 år. Ved at dvæle ved minder om datteren bringer fortiden ham til at huske og til at følge den mand han var en gang.

Hvorfor han befinder sig i Krakow opklares stille og roligt.  Læseren får stykkevis indsigt i hans historie. Hans egen mor har bevidst holdt sin egen historie hemmelig for sønnen og aldrig formået at vise ham følelser. Men i Krakow får han svaret på hvem han er, og hvilke traumer hans mor bragte med sig. Historierne om hans jødiske aner fortælles via gamle indvånere i byen som kan give ham de historier som stadig fortælles: Om musiske mennesker der, blot fordi de var jøder, blev forfulgt, deporteret og dræbt.

Med fortidens skikkelser i ryggen tager han nu kontakt til datterens moder som han ikke har set de sidste 20 år, hvilket bringer ham til Sverige.

I geografien kommer vi vidt omkring for at få spundet alle trådene i Adams liv.

Bogens styrke ligger i de fortalte historier om jødiske familier i Krakow, ikke så meget i de mange følelser der fylder i personernes bevidsthed og tanker.

I komposition og emnevalg er der lighed med ’Marianne Frederiksson: Huset ved kysten’.
Som i forfatterens debutroman, ’Astrid og Veronika’ får læserne endnu en tilfredsstillende læseoplevelse hvor der dvæles ved personernes tanker og følelser.