Sommerblusset af Knud Erik Pedersen

Oprettet: 01.05.2000 - 08:00

Bog: "Sommerblusset" af Knud Erik Pedersen

Esben venter barn med kæresten og gifter sig, samtidig med at læreruddannelsen gøres færdig.

Knud Erik Pedersen
1999

Romanen er femte del af "Puslinglandet", der udkom i 1977. Knud Erik Pedersen har virkelig tænkt sig godt og grundigt om denne gang. "Puslinglandet" beskrev Esbens barndomsoplevelser under anden verdenskrig på husmandsstedet, hvor også brødrene og faderen - landposten Anders - bor.

Jeg må sige, at jeg meget bedre kunne lide Esben som dreng. Han var en dejlig tænksom knægt, der savnede sin døde mor og funderede over livet - især hans beskrivelse af sin evnesvage bror er rørende og indfølende skrevet.

Nu er Esben så blevet voksen - han har besvangret en kammerat på lærerseminariet, hvor de er studerende, har lettere nødtvungent indgået et giftermål - det var det mindste man kunne gøre i den situation i 50'erne - men han er godt nok et temmelig usympatisk bekendtskab. Dels er han stort set uinteresseret i sin søn, dels behøver han ikke mange lejligheder og undskyldninger for at kaste sig over andre kvinder, når hans søde unge kone ikke er lige i nærheden.

Esbens liv og levned er et stykke danmarkshistorie - foreløbig nået til 50'erne. Serien kan anbefales på det varmeste. Gyldendal, 1999. 202 sider.

BogWeb - 1. maj 2000