Som en fløjte ved stille vand af Hanne Hedetoft

Oprettet: 29.06.2009 - 14:29

Bog: "Som en fløjte ved stille vand" af Hanne Hedetoft

Danske Maj tager til London på besøg hos sin excentriske fætter Christopher og hans familie.

Hanne Hedetoft
People's Press

Maj er freelance-skribent i Danmark. Hun er lidt træt af sit liv, så da hun får muligheden for at tage til London og besøge sin fætter og hans familie, slår hun til!

Fætteren, Christopher, er lig med sommer i Majs liv. Stemningen der er i beskrivelsen af ham, er også sommer, og forfatteren får fint beskrevet Majs forelskelse/forblændelse af ham fra da de var børn. ”Christopher var det menneske i mit liv, der for alvor havde formået at bringe mig til live. Og selvom vi altid havde talt meget, var han også det menneske, jeg hinsides brugen af ord følte den største samhørighed med.”

Christopher bor i Hampstead (lidt uden for det centrale London) med sin kone og sine mange børn.

Maj har ud over familien en ven i London. Thomas er en livsglad, sjov og underholdende fyr, der for længst er sprunget ud som bøsse.

Vi hører om Majs besøg hos sin familie i London, de problemer der er hos familien i begge generationer, om løgn, fortielser og erkendelse. Jeg vil ikke afsløre nogle af dem her, men der er store og overraskende ting på spil.

Bogen stiller også det eksistentialistiske spørgsmål: Hvornår er man voksen? Og kan man blive for voksen? Eller for barnlig?

Bogen foregår hovedsagelig i London, og for en læser som mig er det en fornøjelse! Jeg elsker nemlig London og nyder at læse om gader, mennesker og områder i byen. Forfatteren er helt sikkert også fascineret af byen, det skinner tydeligt igennem.

Der er et pust af ’Gensyn med Brideshead’ over bogen som også er en rigtig sommerbog!

Det er en letlæst underholdende bog, der kan nydes, hvis du kan lide god chick-litt.