Som brødre af George P. Pelecanos

Oprettet: 27.08.2010 - 13:29

Bog: "Som brødre" af George P. Pelecanos

Krimi - Privatdetektiven Derek Strange og hans makker Terry Quinn hyres af at advokatfirma til at finde en ung pige, der kan vidne til fordel for en af deres klienter, der er sigtet for mord

George P. Pelecanos
Steen Fiil
Klim

Fremragende beskrivelse af det amerikanske samfunds bagside.

’Som brødre’ er tredje og sidste del i trilogien om den sorte privatdetektiv Derek Strange og hans hvide samarbejdspartner Terry Quinns gøren og laden i den amerikanske storby Washington D.C.

I ’Hvid som sne’ og ’Gadens lov’ introducerede George P. Pelecanos os for det umage makkerpar i et par yderst vellykkede kriminalromaner. Nu afslutter ’Som brødre’ på ligeså læseværdig vis et barsk og sikkert ganske realistisk billede af USA i dag.

Strange hyres af bandelederen Granville Oliver. Oliver sidder i fængsel med stor risiko for at få dødsstraf. Strange og Quinn skal forsøge at finde de beviser, der redder bandelederen fra den elektriske stol.

Opmærksomheden og mistanken falder på Phil Wood, en af Olivers nærmeste håndlangere, der formentlig har fodret politiet med oplysninger.

I kølvandet på Stranges efterforskning i bandemiljøet, dør unge sorte mænd på stribe. Hårdkogte Pelecanos serverer en blændende skrevet krimi, der viser den amerikanske hovedstads bagside. Det kriminelle miljø beskrives råt og realistisk, som den sorte mands eneste mulighed for velstand og anseelse. Sprogligt er ’Som brødre’ en fornøjelse at læse, lidt underligt og ikke mindst en skam at der skulle gå syv år før den kan læses på dansk. Sagt på anden vis: Flere bøger af George P. Pelecanos på dansk, tak.