Solnedgang af Kim Småge

Oprettet: 27.06.2005 - 12:05

Bog: "Solnedgang" af Kim Småge

Kriminalroman, hvor den ferierende kriminalbetjent Anne-kin Halvorsen fra Trondhjem, på den norske vestkyst, bliver involveret i et mord, som viser sig at have internationale forbindelser, og som r

Kim Småge
Valente
2005
Klim

God, stilfærdig kriminalroman, hvor den ferierende kriminalbetjent Anne-kin Halvorsen på den norske vestkyst bliver involveret i et mord, som viser sig at have internationale forbindelser.

Mordet ryster det lille idylliske samfund og afdækker mange skjulte skeletter i skabene. Svenskerne og nordmændene kan noget med krimier. Bare tænk på Sjöwall og Wahlöö, Marklund, Mankell, Holt, Larsson, Nesbø og hvad de ellers hedder, alle stjernerne på krimihimmelen. Der er også Kim Småge, som efter nogle års pause er tilbage med den stemningsfyldte og indædte "Solnedgang."

Kim Småge er en kvindelig norsk kriminalforfatter, som i 1990’erne udgav en række gode krimier fra Trondhjem med politibetjent Anne-kin Halvorsen som den gennemgående figur. Her i "Solnedgang" holder Anne-kin sommerferie på Norges vestkyst og alt ånder lykke og lyse nætter.

Men, men… ikke meget er, som det ser ud til at være. Under den rolige og tilsyneladende idylliske overflade lurer fordærvet moral og storslem kriminalitet. Da en hollandsk turist drukner under mistænkelige omstændigheder, og det viser sig, at han er blevet forgivet, kommer Anne-kin langsomt men sikkert på sporet af, hvad der egentlig er foregået. Prostitution, narko og forkvaklede familieforhold er ikke kun storbyfænomener, men finder også sted midt i den smukke norske natur, hvor Anne-kin selv har problemer, fordi hun forelsker sig i sin godt gifte husvært.

"Solnedgang" er en stilfærdig og meget læseværdig krimi, hvor det stemningsopbyggende og miljøskabende spiller en stor rolle. Her er ingen hurtige eller hårdtslående løsninger, men overbevisende skildringer af de involverede personer på begge sider af dydens smalle vej.

Oversat af Valente. Klim, 2005. 202 sider. Kr 275,-