Søstrenes hus af Charlotte Link

Oprettet: 09.10.2006 - 12:06

Bog: "Søstrenes hus" af Charlotte Link

I Yorkshire lejer et yngre ægtepar et gammelt hus julen over - De sner inde, og i uvejret oprulles husets dramatiske historie gennem 1900-tallet , med en stærk kvinde som hovedperson.

Charlotte Link
Ursula Baum Hansen
2006
Sommer & Sørensen

Dramatisk familieroman fra Yorkshire, der fortæller en historie om livslang kærlighed, jalousi, misundelse og om dødeligt had.

Frances Grays livshistorie er dramatisk og grusom. Hun har livet igennem truffet skæbnesvangre valg. For at forsone sig med skæbnen genfortæller hun som gammel sin voldsomme historie i dagbogsform. Denne historie, som røber mange fortiede hemmeligheder, skjuler hun inden sin død, fordi hun ellers føler sig overbevist om, at husholdersken, Laura, vil brænde den, for på denne måde at lade hemmelighederne forblive skjulte.

Frances Gray har virkelig valgt et perfekt gemmested, lige meget hvor ihærdigt Laura gennemsøger huset, finder hun det ikke. Det er gemt i et sølvskrin under gulvbrædderne i et udhus, som kun bruges som brændeskur.

At manuskriptet overhovedet bliver fundet, er da også et mindre mirakel, som kun sker, fordi et tysk advokatægtepar, Barbara og Ralph (med knas i ægteskabet), har lejet det afsidesliggende hus for at holde en 2 ugers juleferie der. Dette ægtepar sner inde i huset i århundrets værste snestorm, som fuldstændig afskærer parret fra omverdenen. Telefonlinien er afbrudt, de har ingen strøm eller mad, og da de heller ikke har fjernvarme, går jagten på brænde i gang og fører dem over i brændeskuret. Her bryder et gulvbræt sammen og afslører den gemte hemmelighed.

Dagbogen bliver spændende læsning for Barbara, og det bliver også Barbara, der finder ud af, hvilken dødelig hemmelighed det er så vigtigt for Laura at skjule…

"Søstrenes hus" er en ny familieroman til alle dem, der nyder at læse bøger af Binchy, Pilcher, Trollope, Wesley, Willet og alle de andre.

Oversat af Ursula Baum Hansen. Sommer & Sørensen, 2006. 572 sider. Kr 299,95