Søren og Mette leder efter Mis af Kirsten Koch Jensen

Oprettet: 01.12.2015 - 11:37

Bog: "Søren og Mette leder efter Mis" af Kirsten Koch Jensen

Søren og Mette kan ikke finde Mis. De leder i stuen, i køkkenet og i garderoben, men Mis er væk. Så går de ud i haven.

Kirsten Koch Jensen
2015
Komma

’Søren og Mette’ kan her læses i en appetitlig og lettere begynderlæsebog end de tidligere tiders titler, og det er ren nostalgi for de voksne at kunne præsentere denne for de små læsere.

Af Susanne Dahl Jensen

I ’Søren og Mette leder efter Mis’ er Mis selvfølgelig blevet væk, og Søren og Mette leder i hele huset, men finder den ikke. De leder både i stuen, i køkkenet og i garderoben, men Mis er bare pist væk. Til sidst går de ud i haven til mor, som heldigvis ved noget om Mis, og de får sig alle noget af en overraskelse til sidst. Det er en fin lille historie med 2-5 korte linjer på hver side og med farvede tegninger, der fylder det meste af siden. Illustrationerne viser tydeligt handlingen i historien, samt den ro og harmoni som historien rummer, og der er lagt op til en rigtig hyggelig læsestund for de nybegyndere, hvor alfabetet og lydene er på plads.

Min yngste begynderlæser faldt straks over ’Søren og Mette leder efter Mis’.  Den udstråler varme og hygge med Søren og Mette på forsiden, liggende på maven, mens de roligt og smilende kigger ned i kurven til Mis og hendes fire nyfødte killinger. Bogen har også stift bind, hvilket bestemt også var et plus for min lille læser, for så ligner den mere en ”rigtig” bog. Bagerst i bogen er der en lille vejledning til den voksne om, hvad man kan gøre før og under læsningen og et kort rids over, hvilke lix-tal, der passer til de enkelte klassetrin.

Der bliver udgivet rigtig mange letlæsningsbøger i øjeblikket, og der er også stor efterspørgsel på dem, især de helt lette. Mange forældre spørger på ’Søren og Mette’ bøgerne og med denne titel er der helt sikkert et læsebehov, der bliver dækket. Teksten er frit sat af Kirsten Koch Jensen efter Søren og Mette universet af Knud Hermansen og Ejvind Jensen. Kirsten Koch Jensen har skrevet en del letlæsningsbøger og nu altså fire ’Søren og Mette’ bøger. Illustrationerne er af Birgitte Ahlmann og har det hyggelige og lidt sødmefyldte udtryk, hvilket også kendetegner de øvrige letlæsningsbøger og børnebøger, som hun har illustreret.  Her er hyggelig læsetræning for både børn og voksne.