Sødme og vildskab af David Schickler

Oprettet: 05.09.2005 - 18:05

Bog: "Sødme og vildskab" af David Schickler

Kriminelle Henry og sexede Grace oplever den store kærlighed sammen - Desværre opbevarer Henry diamanter for den amerikanske mafia, og selvfølgelig kan han ikke bare forære kostbarhederne grat

David Schickler
Kirsten A. Nielsen
2005
Aschehoug

"Sødme og vildskab" er en actionspækket roadmovie-roman, der kan beskrives som en Bonnie og Clyde møder Quentin Tarantinos "True Romance".

Vi er USA i en lille flække af en by i det vilde Midtvesten, hvor den unge, sexede, religiøse Grace, der til dagligt arbejder i byens bilvask, går og venter på 'The One-And-Only'.

Henry Dante er en håndlanger med gentlemantendenser. Hans job er at smadre hoveder for sin synske gangsterboss, Honey Pobrinkis, og det gør han godt:

"De fleste dage er det let nok at smadre hoveder. Honey sender mig tit på indsamlingsturné, fordi mit ansigt åbner punge, og fordi mit venstrehåndsslag slutter diskussioner…Når jeg rammer en mands kæbe helt rigtigt, efterlader mine djævlehorn et togrenet ar, ligesom vampyrtænder. Jeg plejer ganske vist ikke at gå efter kæber – der er ingen grund til at ødelægge en fyrs ansigt".

Da Henry og Grace mødes, er ingen af dem i tvivl: De er rigtige for hinanden. Herefter går det over stok og sten vestpå over prærien - Henry er nemlig på flugt, da han har stjålet en samling kostbare diamanter, 'Planeterne', fra sin boss.

Grace, som arbejder på at komme i himlen, overtaler Henry til at gøre det rigtige, d.v.s. at dele diamanterne ud til tilfældige mennesker med brug for hjælp. Under deres flugt partycrasher parret et bryllup, deler øretæver ud til højre og venstre og dyrker en masse hed sex, før Grace bliver konfronteret med en vækkelsesprædikant, der voldtog hende som ung pige.

På trods af Henrys helt særlige overlevelsesevner synes deres tragiske deroute uundgåelig, da Honeys håndlangere konstant er i hælene på dem...

"Sødme og Vildskab" er en cool, morsom, overraskende og voldelig kærlighedshistorie. Det er en meget filmisk bog, som synes oplagt til at blive projiceret op på det store lærred. Bogen kan anbefales til alle, der trænger til en god gang uforpligtende underholdning.

David Schickler har tidligere udgivet romanen "Kys på Manhattan".

Oversat af Kirsten A. Nielsen. Aschehoug, 2005. 270 sider. Kr 179,-