Sneglens hus af Hans Schmidt Petersen

Oprettet: 26.10.2009 - 12:04

Bog: "Sneglens hus" af Hans Schmidt Petersen

Krimi - Efter brutale drab og overfald på ældre mennesker i grænseområdet - tilsyneladende uden sammenhæng - må danske Carsten og tyske Christiane finde en arbejdsmetode - Det bliver farl

Hans Schmidt Petersen
C&K

5 myrdet og 2 i livsfare efter 3 blodige overfald på ensomme gårde i grænselandet.
Står udlændingebander bag? God start på ny krimiserie

Forfatteren har skrevet tre romaner på dansk og flere krimier på tysk. Han er født i Sønderjylland og bor nu i Berlin. Romanen foregår i de flade grænseegne, hvor 3 gårde bliver udsat for brutale overfald. Medierne og politiet tror, at udenlandske bander står bag, men kriminalinspektør Carsten Mathiesen fra Åbenrå og hans tyske kollega Christiane Müller fra Flensborg mener, at der kan være andre forklaringer. De dykker ned i ofrenes fortid og finder nogle spinkle forbindelser mellem gårdene på begge sider af grænsen, der betyder meget mentalt, men reelt er hullet som en si.

Det er en velskreven krimi med en nuanceret skildring af grænselandets natur og mentalitet. Den rummer bestemt spændende scener, og man aner, at den trofaste ægtemand Carsten kan blive betaget af den flotte Christiane, der i forvejen har tre elskere.  De kan sagtens få mere end initialerne til fælles. Bogen er første del af en ny krimiserie, og den er kommet godt fra start, selv om motivet til de vilde og gale forbrydelser virker mere overraskende end troværdigt.

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Tema: Essays

01.08.2016 - 10:51 - Anne Birgitte Hundahl

For rigtig mange er essayet en lidt ukendt størrelse, for hvad er et essay egentlig og er det noget alle kan læse?

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.