Smukke biler efter krigen af Lars Frost

Oprettet: 24.08.2004 - 08:36

Bog: "Smukke biler efter krigen" af Lars Frost

Da Lasse kommer til Island for at være gæst ved en vens bryllup, udvikler det sig hurtigt til en flippet tur ud i det islandske landskab, i et broget selskab, hvor Lasse oplever

Lars Frost
2004

Tag med til det naturskønne Island i en roman, hvor hovedpersonen først er ved at drukne i en elv, senere falder ud af et hotelvindue og indimellem gør sig mange overvejelser om verdens indretning.

Lasse tager til Island, fordi han er inviteret til en vens bryllup. Det kommer der en overraskende historie ud af, eller som forfatteren Lars Frost selv kalder den i et interview i Politiken: ”…det er en knaldroman. Det er simpelthen den mest passende betegnelse.” ”Jeg synes selv, jeg overdriver virkemidlerne, sådan som genren kræver: Jeg har hældt dobbelt på af adjektiver, beskrivelser, bagsidetekst, det hele.”

Skal man tage ham på ordet, er en knaldroman en helt speciel sag: en fortælling med en handling, hvor der er indlagt dramatiske episoder, men fortalt meget nedtonet med mange lange indskud med overvejelser vedr. dagens Danmark, politik, moral, litteratur, sprog…

Nogen hæsblæsende handling er der altså ikke tale om, og Lars Frost bryder også fortællingen op, så den første og længste del af romanen foregår efter den afsluttende del. Da Lasse således i slutningen af bogen bliver kørt til Kastrup Lufthavn for at nå flyet til Island, kan handlingen starte forfra på side 1.

Lasse er en ung mand, der flyder gennem livet, finder beskæftigelse, snart på et hotel, snart på et rejsebureau, og rejser meget rundt i verden. I tilbageblik hører vi om hans rejser med kæresten Sigrid rundt i USA og på Island. Lasse er endnu ikke kommet over bruddet med Sigrid, så hun er ofte i hans tanker på den nye islandsrejse, hvor han genser mange af de steder, de besøgte sammen.

Han er et på én gang irriterende og sympatisk bekendtskab, som filosoferer og fabulerer meget over, hvordan verden hænger sammen, og mennesker opfører sig.

Jeg synes, Lasse minder en del om andre unge mænd, man kan møde i nutidens unge forfatterskaber, men stilen i Frosts bog er noget særligt. Han skriver virkelig godt, og i sine afstikkere fra handlingen tager han mange spændende emner op. Og så giver bogen ikke at forglemme en flot beskrivelse af den islandske natur.