Små krige af Sadie Jones

Oprettet: 27.09.2010 - 10:11

Bog: "Små krige" af Sadie Jones

Den unge idealistiske engelske officer Hal Treherne bliver i 1956 udstationeret på Cypern, og med sig har han sin kone Clara og deres små døtre - De voldsomme sammenstød mellem soldaterne og l

Sadie Jones
Jan Hansen
Thanning & Appel

En aktuel og vedkommende roman, der med Cypern-krisen i 1956 som afsæt er et fint psykologisk studie af, hvordan en ”lille krig” påvirker forholdet mellem Clara og den dedikerede officer, Hal.

Den unge Hals fremtid tegner sig lys og spændende. Han er i gang med en officersuddannelse og har ambitioner om at tjene sit land (England) som både hans bedstefar og far har gjort i Boerkrigen og i 1. Verdenskrig. Han har giftet sig med Clara og fået to døtre, da han i 1956 udstationeres til Cypern, hvor der er udbrudt en konflikt mellem det britiske styre og de græsk-cypriotiske oprørsstyrker.

Familien rejser med og bor under forholdsvis trygge forhold sammen med de øvrige officersfamilier, hvor de forsøger at skabe en almindelig hverdag, imedens uroen på øen tager til. Hal kommer på de første patruljer, hvor de leder efter terrorister, og endelig er han i gang med det, han har uddannet sig til.

Clara forsøger at leve op til Hals forventninger til, hvordan en officershustru bør være, men utrygheden lurer, og angsten tager til. Det værste er at fortroligheden mellem ægteparret langsomt svinder.

Det er en fremragende ægteskabsroman, hvor synsvinklen hele tiden skifter mellem Hal og Clara. Derved får vi et usædvanligt indblik i, hvordan den ”lille frihedskrig” på Cypern også bliver en psykologisk krise i ægteskabet. Hver især kæmper de for at overleve. Hal bliver på patruljer og på basen vidner til ret ubehagelige ting og reagerer herpå, men qva sin opdragelse, uddannelse og pligtfølelse forsøger han at fortrænge det. Problemet er at han også optræder fjern og utilnærmelig over for Clara og børnene, så forholdet bliver mere og mere skævt.

Selv om det også er en roman med et stærkt tidsbillede af 1950’erne, af England og dets forestillinger om civilisation og retfærdighed, er det især en uhyggelig aktuel roman om, hvilke omkostninger krige har for kærligheden og de nære menneskelige relationer, selv små krige som den på Cypern. Ubesværet og overbevisende registrerer forfatteren hele det komplicerede spil af de tusindvis af følelser de menneskelige relationer udgør.

Sadie Jones vandt Costa Book Award 2008 for sin debutroman Den udstødte, der er et fint portræt af en dreng, der kommer i knibe og omgivelsernes reaktion herpå.  Ikke mindst er den et illustrativt tidsbillede af de kantede 1950’ere.