Små afvigelser af Annemette Kure Andersen

Oprettet: 18.08.2003 - 08:00

Bog: "Små afvigelser" af Annemette Kure Andersen

Noveller om mennesker der befinder sig i grænselandet mellem normalitet og neurose, hvor de oplever små sære forskydninger i virkeligheden

2003
Valby : Borgen

I helt korte noveller giver Annemette Kure Andersen i skarpe nedslag et billede af en række stille eksistenser i en by i Danmark. Novellerne er indbyrdes kædet sammen, således at man i den ene novelle hører om pigen, som elsker sin røde cykel, og i en anden hører om den unge mand, som er hemmeligt forelsket i pigen med den røde cykel.

De korte noveller spænder i sidetal fra fem til ni, og netop længden gør det nødvendigt for Kure Andersen at skære helt ind til det centrale i historien, og det gør hun strålende. Novellerne stiller skarpt på enkelte situationer i personernes liv og viser, hvilke konsekvenser selv ganske små beslutninger kan få.

De fleste personer er stille eksistenser, og ofte har de en særlig interesse, som de dyrker meget målbevidst. På den måde skjuler de for sig selv, at deres liv ikke har det store indhold.

I "Bilen" er hovedpersonen en ung pige, der er utrolig dygtig til at spille engelskhorn, og hvis liv kun går op i at øve sig og spille koncerter. Udadtil er hun succesfuld, men i virkeligheden er hendes liv ganske tomt.

En anden novelle, "Nederdelen", fortæller historien om kvinden, der føler, at hun er udenfor, men så gerne vil være en del af resten af samfundet. Hun er arbejdsløs og har ingen penge, men ønsker sig brændende en ny nederdel. For at få råd til den spinker og sparer hun og finder sin aftensmad i slagterens skraldespande, i håbet om at den nye nederdel vil give hende en plads blandt alle de andre.

"Små afvigelser" er hurtigt læst med sine 133 sider, men novellerne efterlader alligevel et solidt indtryk. Sproget er nøgternt og udstiller på den måde personerne i et skærende lys, hvilket efterlader læseren i en lidt melankolsk stemning. Man har ondt af personerne (de fleste i hvert fald), og samtidig forstår man ikke, hvorfor de ikke bare gør noget andet. På den måde virker novellesamlingen stærk, og jeg kan kun anbefale den.

Annemette Kure Andersen har en række digtsamlinger bag sig. At der kommer mere prosa fra hendes hånd, vil hun ikke udelukke.

Borgen, 2003. 133 sider. Kr. 199,-

Læs mere om Annemette Kure Andersen