Slutspillet af Kirsten Ruth Bjerre Mikkelsen

Oprettet: 17.05.2005 - 12:05

Bog: "Slutspillet" af Kirsten Ruth Bjerre Mikkelsen

Tiden er 1950'erne, og stedet er Vendsyssel. Oluf er hovedpersonen i baggrunden, psykisk syg, men alligevel accepteret. Han beskrives af mennesker tæt på, som samtidig giver et billede af resten af familien.

2005
Århus : Klim

Lån bogen på
Hvordan kan det gå til, at et følsomt, kreativt og intelligent menneske kan gå helt i hundene? Kirsten Ruth tegner et medlevende portræt af særlingen Oluf, sådan som niecen, hans gamle mor, hans to søstre og en nabokone oplever ham.

Forfatteren, der selv er fra Vendsyssel, giver i sin roman et fængslende indtryk af et lille vendsysselsk samfund og dets mennesker i tiåret 1951-1961 centreret omkring Oluf og hans tiltagende psykiske problemer. Nogle af personerne kender vi fra "Augustdag" fra 2000, og nu følger vi deres videre skæbne.

Både sprogligt og indholdsmæssigt er bogen fyldt med atmosfære. Det fyger med ordsprog og tidstypisk dialekt i dialogerne, og forfatteren har oven i købet individualiseret sproget, så det passer til den enkeltes personlighed.

Det er ikke kun en roman om en trist menneskeskæbne, men også i høj grad en bog om de mennesker, der omgiver ham. Den 13-årige niece, der prøver at stykke et billede sammen af Oluf ud fra de voksnes halvkvædede viser. De to søstre, samboende pebermøer og hinandens diametrale modsætninger, som efter megen nølen må tage affære til sidst. Moderen, der ser tilbage på sit lange liv og er dybt bekymret for sønnen. Endelig er der den emsige, nyfigne nabokone med den skarpe tunge, der efter den første tids betagelse af den sære opfinder har ligget i konstant krig med ham.

At Oluf er alvorligt psykisk syg og godt på vej til at miste den sidste skrøbelige forbindelse med virkeligheden, er der ingen tvivl om. Ved at lade så mange forskellige personer komme til orde opnår forfatteren at give et meget nuanceret billede af mennesket Oluf. Som læser kan man ikke undgå at blive berørt af hans triste skæbne, men i tilgift får man et meget levende og underholdende billede af det omgivende brogede persongalleri.

Slutningen er overraskende og godt fundet på. Oluf er ud af en stor familie, hvis medlemmer af begge køn bindes sammen af en lidenskabelig interesse for skak. For at lokke Oluf ud af huset sætter de to søstre sig til at spille skak på hans græsplæne. Jeg røber vist ikke for meget ved at afsløre, at Oluf lader sig friste, men præcist hvordan slutspillet ender, må læseren selv tænke sig til.

Klim, 2005. 119 sider. Kr 199,-

Læs anbefalingen af Ammen